Tiedon visualisointi ja oppimispelin toteutus
Ruotanen, Tuomas (2018)
Ruotanen, Tuomas
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107561
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä tiedon visualisointi on ja tutkia, miten tietoa voidaan visualisoida. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka valtavia määriä jatkuvasti liikkuvaa tietoa voidaan luokitella ja miten saatavilla olevaa tietoa voidaan visualisoida ja käsitellä. Opinnäytetyöraportin teoriaosuudessa tutkitaan tarkemmin tiedon visualisoinnin perusteita, perehdytään tarkemmin ilmiöön nimeltä big data sekä käsitellään ohessa infografiikkaa. Raportissa sivutaan myös oppimispelejä käsitteenä ja mainitaan oppimispeleihin kuuluvista termeistä nimeltä pelillisyys ja game-based learning.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli luoda yläkouluikäisille historia-aiheinen oppimispeli tabletille. Toimeksiantajana toimi Sanoma Pro Oy, joka antoi täytettävät vaatimukset ja soveltuvan kohderyhmän, joiden pohjalta oppimispeli tehtiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä toimeksiantona tehdyn oppimispelin aikana käytettyjä erilaisia tekniikoita ja välineitä sekä kuvata työprosessin etenemistä tarkemmin visualisoinnin osalta sekä miten sovellus ohjelmoitiin alusta loppuun. Opinnäytetyöraportissa käydään läpi opinnäytetyön käytännönosuuden tärkeimpiä käytettyjä tekniikoita ja välineitä, joita olivat muun muassa Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, CSS ja jQuery. Opinnäytetyöraportissa on myös raportoitu tarkemmin pelin eri grafiikoiden luomisesta, jonka jälkeen siirrytään pelin ohjelmallisuuteen eli kuinka peli koodattiin valmiiksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyön päätännössä pohditaan erilaisia kehittämisideoita, arvioidaan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja käsitellään toimeksiantajalta saatua palautetta. Toimeksianto oli onnistunut kokonaisuus, joka täyttää toimeksiantajan vaatimukset sekä laajentaa alkuperäisiä vaatimuksia hyödyntämällä esimerkiksi infografiikkaa, joka on yksi tiedon visualisoinnin keinoista.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli luoda yläkouluikäisille historia-aiheinen oppimispeli tabletille. Toimeksiantajana toimi Sanoma Pro Oy, joka antoi täytettävät vaatimukset ja soveltuvan kohderyhmän, joiden pohjalta oppimispeli tehtiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä toimeksiantona tehdyn oppimispelin aikana käytettyjä erilaisia tekniikoita ja välineitä sekä kuvata työprosessin etenemistä tarkemmin visualisoinnin osalta sekä miten sovellus ohjelmoitiin alusta loppuun. Opinnäytetyöraportissa käydään läpi opinnäytetyön käytännönosuuden tärkeimpiä käytettyjä tekniikoita ja välineitä, joita olivat muun muassa Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, CSS ja jQuery. Opinnäytetyöraportissa on myös raportoitu tarkemmin pelin eri grafiikoiden luomisesta, jonka jälkeen siirrytään pelin ohjelmallisuuteen eli kuinka peli koodattiin valmiiksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyön päätännössä pohditaan erilaisia kehittämisideoita, arvioidaan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja käsitellään toimeksiantajalta saatua palautetta. Toimeksianto oli onnistunut kokonaisuus, joka täyttää toimeksiantajan vaatimukset sekä laajentaa alkuperäisiä vaatimuksia hyödyntämällä esimerkiksi infografiikkaa, joka on yksi tiedon visualisoinnin keinoista.