Sydänpotilaiden tarinat vertaistukena
Bell, Claire; Lindroos, Raija; Viitanen, Emma (2018)
Bell, Claire
Lindroos, Raija
Viitanen, Emma
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107546
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä vertaistukimateriaalia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Sydänkeskuksen internetsivuille asiakastarinoiden muodossa. Työ on osa sairaanhoitopiirin asiakaslähtöisyyshanketta. Tarinoiden tavoitteena on tukea vastasairastunutta ja vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen Sydänkeskuksessa.
Vertaistuki on samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten vastavuoroista kokemusten vaihtoa. Vertaistuki voidaan jakaa karkeasti kolmeen osaan; ryhmä-, kahdenkeskiseen ja vertaistukeen internetissä. Tässä työssä kyseessä on internetissä toteutettava vertaistuki. Vertaisuus-käsitteellä viitataan siihen, että samanlaisia asioita kokeneilla ihmisillä on kokemukseen perustuvaa asiantuntemusta, jota muilla ei voi olla.
Kokemustieto on ensiarvoisen tärkeä vertaistukimuoto sekä sitä tarvitseville että kokemuksen jakajille itselleen. Vertaistiedon jakaja antaa esimerkillään toivoa siitä, että muuttuneesta tilanteesta voi selvitä. Vertaistukijalta voi saada myös tärkeää tietoa ja vinkkejä, jotka auttavat selviytymään paremmin arjessa.
Tarinankertojia rekrytoitiin Sydänkeskuksesta, Sydänpiirin tapaamisten ja sosiaalisen median kautta. Ensisijainen toive oli, että asiakkaat kirjoittavat itse omat tarinansa ja ottavat itsestään kuvan jossakin heille tyypillisessä tilanteessa tai ympäristössä. Näin tarinoista tuli omakohtaisempia.
Asiakastarinoita saatiin kuusi kappaletta, joista valintakriteerejä vastasi viisi tarinaa; kaksi ablaatiossa ja kaksi pallolaajennuksessa olleen sekä yksi sydänlihastulehduksen sairastaneen asiakkaan tarina. Internetsivuille tullaan valitsemaan tarinat, jotka Sydänkeskus kokee parhaiten puhuttelevan lukijaa hänen oman kokemuksensa kautta. Tarinat on tarkoitus julkaista syksyllä 2018 Sydänkeskuksen internetsivuilla. Vertaistarinoiden keräämisen ja niiden arvioinnin toivotaan jatkuvan tulevaisuudessa Sydänkeskuksen toimesta muun vertaistukitoiminnan ohella.
Vertaistuki on samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten vastavuoroista kokemusten vaihtoa. Vertaistuki voidaan jakaa karkeasti kolmeen osaan; ryhmä-, kahdenkeskiseen ja vertaistukeen internetissä. Tässä työssä kyseessä on internetissä toteutettava vertaistuki. Vertaisuus-käsitteellä viitataan siihen, että samanlaisia asioita kokeneilla ihmisillä on kokemukseen perustuvaa asiantuntemusta, jota muilla ei voi olla.
Kokemustieto on ensiarvoisen tärkeä vertaistukimuoto sekä sitä tarvitseville että kokemuksen jakajille itselleen. Vertaistiedon jakaja antaa esimerkillään toivoa siitä, että muuttuneesta tilanteesta voi selvitä. Vertaistukijalta voi saada myös tärkeää tietoa ja vinkkejä, jotka auttavat selviytymään paremmin arjessa.
Tarinankertojia rekrytoitiin Sydänkeskuksesta, Sydänpiirin tapaamisten ja sosiaalisen median kautta. Ensisijainen toive oli, että asiakkaat kirjoittavat itse omat tarinansa ja ottavat itsestään kuvan jossakin heille tyypillisessä tilanteessa tai ympäristössä. Näin tarinoista tuli omakohtaisempia.
Asiakastarinoita saatiin kuusi kappaletta, joista valintakriteerejä vastasi viisi tarinaa; kaksi ablaatiossa ja kaksi pallolaajennuksessa olleen sekä yksi sydänlihastulehduksen sairastaneen asiakkaan tarina. Internetsivuille tullaan valitsemaan tarinat, jotka Sydänkeskus kokee parhaiten puhuttelevan lukijaa hänen oman kokemuksensa kautta. Tarinat on tarkoitus julkaista syksyllä 2018 Sydänkeskuksen internetsivuilla. Vertaistarinoiden keräämisen ja niiden arvioinnin toivotaan jatkuvan tulevaisuudessa Sydänkeskuksen toimesta muun vertaistukitoiminnan ohella.