Uuden opetussuunnitelman ja -tapojen mukaiset opetustilat
Kärki, Kukka-Maaria (2018)
Kärki, Kukka-Maaria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107536
Tiivistelmä
Uusi opetussuunnitelma tulee voimaan kaikilla luokka-asteilla por- rastetusti 2016-2019 välisenä aikana. Opetussuunnitelmalla pyritään varautumaan tulevaisuuden vaatimuksiin ja vastaamaan muuttuviin työmarkkinoihin.
Uudistetussa opetussuunnitelmassa painopiste on oppilaan itseoh- jautuvuuden lisäämisessä, tietojen yhdistämisessä laaja-alaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi ja yhteisöllisessä oppimisessa. Työskentely projektimuotoisesti sekä yksin että eri kokoisissa ryhmissä valmentaa lapsia tulevaisuuden töihin, joissa tarvitaan yhä enemmän luovaa on- gelmanratkaisukykyä. Opetuksessa käytetään toiminnallisia työtapoja ja tiedot pyritään liittämään ympäröivään todellisuuteen. Oppilaan rooli muuttuu passiivisesta vastaanottajasta aktiiviseksi osallistujaksi, joka ottaa vastuuta omasta etenemisestään. Tärkeää on luoda elinikäinen oppimisen ilo.
Opetuksessa käytettävät tilat eivät kuitenkaan enää vastaa näihin tar- peisiin. Tässä työssä tutkin millaisilla tiloilla oppimista ja erilaisia tapoja oppia voitaisiin tukea mahdollisimman hyvin. Tutkin erilaisia käsityksiä oppimisympäristöistä ja sitä, kuinka tiloista voidaan saada uuden ope- tussuunnitelman täyttäviä, joustavia kokonaisuuksia. Tutkimuksessani vertailen kolmea erilaista koulua, joissa kaikissa käytössä olevat tilat ja pedagogiset ratkaisut ovat varsin erilaisia. Perehdyn myös oppimisym- päristöistä ja niiden laadusta tehtyihin tutkimuksiin, joiden perusteella luon synteesin oppimistiloista, jotka mahdollistavat uuden opetussuun- nitelman mukaisen opetuksen.
Lähteinä olen käyttänyt uutta opetussuunnitelmaa, tutkimuksia oppi- mis- ja työympäristöistä, oppimistavoista, Suomen innovaatiostrategi- aa ja tutkimusta tilojen ominaisuuksista jotka kannustavat luovuuteen.
Uudistetussa opetussuunnitelmassa painopiste on oppilaan itseoh- jautuvuuden lisäämisessä, tietojen yhdistämisessä laaja-alaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi ja yhteisöllisessä oppimisessa. Työskentely projektimuotoisesti sekä yksin että eri kokoisissa ryhmissä valmentaa lapsia tulevaisuuden töihin, joissa tarvitaan yhä enemmän luovaa on- gelmanratkaisukykyä. Opetuksessa käytetään toiminnallisia työtapoja ja tiedot pyritään liittämään ympäröivään todellisuuteen. Oppilaan rooli muuttuu passiivisesta vastaanottajasta aktiiviseksi osallistujaksi, joka ottaa vastuuta omasta etenemisestään. Tärkeää on luoda elinikäinen oppimisen ilo.
Opetuksessa käytettävät tilat eivät kuitenkaan enää vastaa näihin tar- peisiin. Tässä työssä tutkin millaisilla tiloilla oppimista ja erilaisia tapoja oppia voitaisiin tukea mahdollisimman hyvin. Tutkin erilaisia käsityksiä oppimisympäristöistä ja sitä, kuinka tiloista voidaan saada uuden ope- tussuunnitelman täyttäviä, joustavia kokonaisuuksia. Tutkimuksessani vertailen kolmea erilaista koulua, joissa kaikissa käytössä olevat tilat ja pedagogiset ratkaisut ovat varsin erilaisia. Perehdyn myös oppimisym- päristöistä ja niiden laadusta tehtyihin tutkimuksiin, joiden perusteella luon synteesin oppimistiloista, jotka mahdollistavat uuden opetussuun- nitelman mukaisen opetuksen.
Lähteinä olen käyttänyt uutta opetussuunnitelmaa, tutkimuksia oppi- mis- ja työympäristöistä, oppimistavoista, Suomen innovaatiostrategi- aa ja tutkimusta tilojen ominaisuuksista jotka kannustavat luovuuteen.