Impact of responsibility in consumer's purchasing decisions : Case Ecosto
Koivuniemi, Katariina (2018)
Koivuniemi, Katariina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107501
Tiivistelmä
Kulutus ja eettinen liiketoiminta ovat ajankohtaisia aiheita nykypäivänä. Kysymykset oikeasta ja väärästä ja kuinka kuluttaa vastuullisesti ovat punninnassa. Yksilöt ovat tietoisempia heidän vaikutuksestaan ympäröivään maailmaan. Tämän voi nähdä eettisesti tuotettujen tuotteiden kasvussa ja vihreiden elämäntapojen suosiosta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää vastuullisuuden vaikutusta kuluttajan ostopäätöksiin ja kuinka Ecosto voi kehittää markkinointiviestintää ja tuotevalikoimaansa. Tämä opinnäytetyö on tehty toteutuksena verkkokauppa Ecostolle, joka korostaa ympäristöarvoja. Tutkimus selvittää millaista kuluttajakäyttäytyminen on Ecoston asiakkaiden keskuudessa ja kuinka tärkeitä ympäristöarvot ovat ostopäätösten yhteydessä.
Teoreettinen osa tarkastelee olennaiset käsitteet joita tutkimus pitää sisällään. Kestävä kehitys, vastuullisuus, kulutus ja kuluttajakäyttäytyminen ovat teorian keskipis-teenä. Empiirinen osa taas sisältää tutkimuksen ja sen analyysin. Tutkimuksessa on käytetty yhdistettyä tutkimusmenetelmää ja tutkimus on toteutettu puhelinhaastattelun muodossa. Analyysi sisältää myös kehitysehdotukset markkinointiviestintään ja tuotevalikoimaan liittyen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää vastuullisuuden vaikutusta kuluttajan ostopäätöksiin ja kuinka Ecosto voi kehittää markkinointiviestintää ja tuotevalikoimaansa. Tämä opinnäytetyö on tehty toteutuksena verkkokauppa Ecostolle, joka korostaa ympäristöarvoja. Tutkimus selvittää millaista kuluttajakäyttäytyminen on Ecoston asiakkaiden keskuudessa ja kuinka tärkeitä ympäristöarvot ovat ostopäätösten yhteydessä.
Teoreettinen osa tarkastelee olennaiset käsitteet joita tutkimus pitää sisällään. Kestävä kehitys, vastuullisuus, kulutus ja kuluttajakäyttäytyminen ovat teorian keskipis-teenä. Empiirinen osa taas sisältää tutkimuksen ja sen analyysin. Tutkimuksessa on käytetty yhdistettyä tutkimusmenetelmää ja tutkimus on toteutettu puhelinhaastattelun muodossa. Analyysi sisältää myös kehitysehdotukset markkinointiviestintään ja tuotevalikoimaan liittyen.