Tietojen tallennusjärjestelmät pelinkehityksessä
Peltonen, Jouni (2018)
Peltonen, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107472
Tiivistelmä
Insinöörityönä tehtiin tietojen tallennusjärjestelmä muokattavia objekteja eli ScriptableObjecteja hyväksikäyttäen. Järjestelmä toteutettiin Unity-pelinkehitysympäristössä, ja sen käyttöä varten ohjelmoitiin myös oma Unityn editorilaajennus.
Tallennusjärjestelmä oli insinöörityön tekijän itse valitsema, määrittelemä, toteuttama ja testaama. Työ ei ollut mikään virallisen yrityksen tilaama, mutta tallennusjärjestelmälle on käyttöä tulevissa pelinkehitysprojekteissa. Tallennusjärjestelmään kannattaa perehtyä varsinkin kaikkien Unitya käyttävien pelinkehittäjien, mutta siitä voi olla hyötyä myös muille pelien tai ohjelmistojen kehittäjille.
ScriptableObjectien käytön ansiosta toteutettu tallennusjärjestelmä soveltuu suurienkin tiedon määrien tallentamiseen ja käsittelyyn. Tallennusjärjestelmä on rakenteeltaan yksinkertainen ja selkeä. Koko tallennusjärjestelmä sijaitsee yhden päätiedoston alla. Tallennusjärjestelmä koostuu määrittelemättömästä määrästä listoja, jotka kaikki voivat sisältää myös halutun määrän esimerkiksi asioita, esineitä tai olentoja. Järjestelmässä näitä kaikkia kutsutaan yhteisellä nimellä ”item”. Listojen käyttötarkoitus ja sisältö ovat käyttäjän itse määriteltävissä. Ehtona kuitenkin on, että kaikilla samalla listalla olevilla item-tyyppisillä asioilla ovat samat muuttujat, kuten esimerkiksi merkkijonot, numerosarjat tai värit. Muuttujilla ovat myös yhtenevät nimet, mutta niiden arvot voivat kuitenkin vaihdella.
Järjestelmä saatiin valmiiksi ja toimivaksi sille tehtyjen määritelmien ja suunnitelmien mukaisesti. Sitä toteuttaessa oli monia vastoinkäymisiä ja haasteita, mutta ne kaikki saatiin lopulta ratkaistua. Tallennusjärjestelmään on myös monia jatkokehitys- ja parannusmahdollisuuksia, kuten esimerkiksi järjestelmän varmuuskopiointi nappulaa painamalla.
Tallennusjärjestelmä oli insinöörityön tekijän itse valitsema, määrittelemä, toteuttama ja testaama. Työ ei ollut mikään virallisen yrityksen tilaama, mutta tallennusjärjestelmälle on käyttöä tulevissa pelinkehitysprojekteissa. Tallennusjärjestelmään kannattaa perehtyä varsinkin kaikkien Unitya käyttävien pelinkehittäjien, mutta siitä voi olla hyötyä myös muille pelien tai ohjelmistojen kehittäjille.
ScriptableObjectien käytön ansiosta toteutettu tallennusjärjestelmä soveltuu suurienkin tiedon määrien tallentamiseen ja käsittelyyn. Tallennusjärjestelmä on rakenteeltaan yksinkertainen ja selkeä. Koko tallennusjärjestelmä sijaitsee yhden päätiedoston alla. Tallennusjärjestelmä koostuu määrittelemättömästä määrästä listoja, jotka kaikki voivat sisältää myös halutun määrän esimerkiksi asioita, esineitä tai olentoja. Järjestelmässä näitä kaikkia kutsutaan yhteisellä nimellä ”item”. Listojen käyttötarkoitus ja sisältö ovat käyttäjän itse määriteltävissä. Ehtona kuitenkin on, että kaikilla samalla listalla olevilla item-tyyppisillä asioilla ovat samat muuttujat, kuten esimerkiksi merkkijonot, numerosarjat tai värit. Muuttujilla ovat myös yhtenevät nimet, mutta niiden arvot voivat kuitenkin vaihdella.
Järjestelmä saatiin valmiiksi ja toimivaksi sille tehtyjen määritelmien ja suunnitelmien mukaisesti. Sitä toteuttaessa oli monia vastoinkäymisiä ja haasteita, mutta ne kaikki saatiin lopulta ratkaistua. Tallennusjärjestelmään on myös monia jatkokehitys- ja parannusmahdollisuuksia, kuten esimerkiksi järjestelmän varmuuskopiointi nappulaa painamalla.