Valmetaja.net verkkopalvelun kehittämisprojekti
Jauhonen, Oleg (2018)
Jauhonen, Oleg
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097450
Tiivistelmä
Valmentaja.net on verkkopalvelu, joka toimii digitaalisena alustana liikunnan- ja hyvinvoinnin
palveluntarjoajien, sekä palveluita käyttävien asiakkaiden välillä. Palvelun tavoitteena
on helpottaa sopivien ammattilaisten löytämistä ja palkkaamista, sekä auttaa heitä työllistymään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää verkkopalvelua.
Kehitystyön ensimmäisessä vaiheessa paranneltiin verkkosivuston palvelupolkua lisäämällä
tarpeellista informaatiota ja sisältöä verkkosivustolle. Muutoksien tarkoituksena oli
edesauttaa ja helpottaa asiakkaan päätöksen tekoa. Projektin toisessa vaiheessa lisättiin
verkkopalvelun bränditietoisuutta luomalla LinkedIn profiili ja kehitettiin jo olemassa olevaa
Facebook sivua vastaamaan markkinointi tarpeita. Kolmannessa vaiheessa tehtiin kaksi
erilaista Facebook mainosta, joiden tavoitteena oli lisätä tunnettavuutta, verkkosivustoa
käyttävien asiakkaiden määrää, sekä liikunnan- ja hyvinvoinnin palveluntarjoajien määrää
verkkosivustolla. Työn viimeisessä vaiheessa toteutettiin sähköposti- ja LinkedIn markkinointikampanja,
jossa otettiin yhteyttä satoihin eri liikunnan- ja hyvinvoinnin ammattilaisiin
ja siten pyrittiin kannustamaan heitä luomaan oma mainosprofiili verkkopalveluun.
Verkkopalvelun sisältöä kehitettiin tuomalla sinne olennaista palveluun liittyvää formaatiota
ja asiakkaan palvelupolku selkeytyi. Facebook ja LinkedIn sivustoa kehitettiin vastaamaan
tämän päivän trendejä ja nykyvaatimuksia, joka edesauttoi toimivan markkinointikampanjan
tekemisessä. Markkinointikampanjan avulla saavutettiin satoja uusia kontakteja, sekä
verkkovierailuja, ja siten kasvatettiin palvelusivuston bränditietoisuutta. Sähköpostikampanjan
avulla saatiin uusia liikunnan- ja hyvinvoinnin ammattilaisia luomaan mainosprofiileja
verkkopalveluun.
Viikon kestävän Facebook ja sähköpostikampanjan aikana sadat käyttäjät vierailivat verkkosivustolla,
joista osa myös päätyi käyttämään kyseistä palvelua. Mainos- ja sähköpostikampanjan
yhteisvaikutusten tavoitteet jäivät osittain toteutumatta ainakin palveluntarjoajien
määrissä. Monien liikunta- ja hyvinvoinnin ammattilaisten mainosprofiilin teon esteeksi
saattoi muodostua se, että he kokivat profiilin teon tekemisen haastavaksi, heillä ei
ollut riittävästi aikaa tai heidän työnantajansa on kieltänyt omien yksityisten palveluiden
myynnin työn ulkopuolella. Verkkopalvelun kehittäminen tulevaisuudessa vaatii hyviä yhteistyökumppaneita
tai rahoittajia, jotka mahdollistaisivat sivun teknisen puolen kehittämisen
ja laaja-alaisen markkinoinnin.
palveluntarjoajien, sekä palveluita käyttävien asiakkaiden välillä. Palvelun tavoitteena
on helpottaa sopivien ammattilaisten löytämistä ja palkkaamista, sekä auttaa heitä työllistymään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää verkkopalvelua.
Kehitystyön ensimmäisessä vaiheessa paranneltiin verkkosivuston palvelupolkua lisäämällä
tarpeellista informaatiota ja sisältöä verkkosivustolle. Muutoksien tarkoituksena oli
edesauttaa ja helpottaa asiakkaan päätöksen tekoa. Projektin toisessa vaiheessa lisättiin
verkkopalvelun bränditietoisuutta luomalla LinkedIn profiili ja kehitettiin jo olemassa olevaa
Facebook sivua vastaamaan markkinointi tarpeita. Kolmannessa vaiheessa tehtiin kaksi
erilaista Facebook mainosta, joiden tavoitteena oli lisätä tunnettavuutta, verkkosivustoa
käyttävien asiakkaiden määrää, sekä liikunnan- ja hyvinvoinnin palveluntarjoajien määrää
verkkosivustolla. Työn viimeisessä vaiheessa toteutettiin sähköposti- ja LinkedIn markkinointikampanja,
jossa otettiin yhteyttä satoihin eri liikunnan- ja hyvinvoinnin ammattilaisiin
ja siten pyrittiin kannustamaan heitä luomaan oma mainosprofiili verkkopalveluun.
Verkkopalvelun sisältöä kehitettiin tuomalla sinne olennaista palveluun liittyvää formaatiota
ja asiakkaan palvelupolku selkeytyi. Facebook ja LinkedIn sivustoa kehitettiin vastaamaan
tämän päivän trendejä ja nykyvaatimuksia, joka edesauttoi toimivan markkinointikampanjan
tekemisessä. Markkinointikampanjan avulla saavutettiin satoja uusia kontakteja, sekä
verkkovierailuja, ja siten kasvatettiin palvelusivuston bränditietoisuutta. Sähköpostikampanjan
avulla saatiin uusia liikunnan- ja hyvinvoinnin ammattilaisia luomaan mainosprofiileja
verkkopalveluun.
Viikon kestävän Facebook ja sähköpostikampanjan aikana sadat käyttäjät vierailivat verkkosivustolla,
joista osa myös päätyi käyttämään kyseistä palvelua. Mainos- ja sähköpostikampanjan
yhteisvaikutusten tavoitteet jäivät osittain toteutumatta ainakin palveluntarjoajien
määrissä. Monien liikunta- ja hyvinvoinnin ammattilaisten mainosprofiilin teon esteeksi
saattoi muodostua se, että he kokivat profiilin teon tekemisen haastavaksi, heillä ei
ollut riittävästi aikaa tai heidän työnantajansa on kieltänyt omien yksityisten palveluiden
myynnin työn ulkopuolella. Verkkopalvelun kehittäminen tulevaisuudessa vaatii hyviä yhteistyökumppaneita
tai rahoittajia, jotka mahdollistaisivat sivun teknisen puolen kehittämisen
ja laaja-alaisen markkinoinnin.