Videoiden hyödyntäminen yrityksen viestinnässä
Filppula, Kai (2018)
Filppula, Kai
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097432
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena selvittää videoiden hyödyntämistapoja yrityksen viestinnässä internetissä. Työn tilaaja oli helsinkiläinen viestintätoimisto. Insinöörityön lähteinä käytettiin sekä alan kirjallisuutta ja artikkeleita että sähköisiä tietolähteitä. Lisäksi osana insinöörityötä toteutettiin viestintätoimiston asiakkaana olleelle rakennustarvikeliikkeelle kaksi selitysvideota tukemaan markkinoille tuotavien kiinnitysmassojen markkinointia.
Insinöörityössä tutkittiin digitaalisen markkinointiviestinnän muotoja, joista kaikkein tunnetuimpia ovat sähköinen suoramarkkinointi ja internetmainonta, jonka hyvinä puolina voidaan pitää kohdennettavuutta, vuorovaikutusta, näyttävyyttä, monipuolisuutta ja mitattavuutta. Internetmainonnan huonoja puolia taas ovat ärsyttävyys, informaation nopea vanheneminen ja erottumisen vaikeus. Työssä selvitettiin tuotantoprosessimallin vaiheet toimeksiannosta jakeluun. Työssä tutkittiin myös sosiaalisen median ja videonjakoalustojen käyttöä ja parhaita käytäntöjä videoiden jakamisessa videonjakoalustoja käytettäessä.
Viestintätoimiston asiakkaalle, rakennustarvikkeita myyvälle yritykselle, tehtyjen selitysvideoiden tuotantoprosessi seurasi perinteistä viestintätuotteen tuotantoprosessimallia. Tuotantoprosessimalli koostuu seuraavista vaiheista: toimeksiannosta, sopimusten teosta, ennakkosuunnittelusta, valmistuksesta, hyväksymisestä, viimeistelystä ja jakelusta.
Insinöörityön lopputuloksena valmistui kaksi selitysvideota, joita rakennustarvikkeita myyvä yritys voi hyödyntää niin markkinoinnissa kuin yrityksen järjestämissä koulutus- ja myyntitilaisuuksissakin. Yritys piti selitysvideoita sopivan kompaktin pituisina ja selkeinä. Videoista käyvät selkeästi ilmi markkinoitavien kiinnitysmassojen ominaisuudet ja käyttökohteet.
Insinöörityössä tutkittiin digitaalisen markkinointiviestinnän muotoja, joista kaikkein tunnetuimpia ovat sähköinen suoramarkkinointi ja internetmainonta, jonka hyvinä puolina voidaan pitää kohdennettavuutta, vuorovaikutusta, näyttävyyttä, monipuolisuutta ja mitattavuutta. Internetmainonnan huonoja puolia taas ovat ärsyttävyys, informaation nopea vanheneminen ja erottumisen vaikeus. Työssä selvitettiin tuotantoprosessimallin vaiheet toimeksiannosta jakeluun. Työssä tutkittiin myös sosiaalisen median ja videonjakoalustojen käyttöä ja parhaita käytäntöjä videoiden jakamisessa videonjakoalustoja käytettäessä.
Viestintätoimiston asiakkaalle, rakennustarvikkeita myyvälle yritykselle, tehtyjen selitysvideoiden tuotantoprosessi seurasi perinteistä viestintätuotteen tuotantoprosessimallia. Tuotantoprosessimalli koostuu seuraavista vaiheista: toimeksiannosta, sopimusten teosta, ennakkosuunnittelusta, valmistuksesta, hyväksymisestä, viimeistelystä ja jakelusta.
Insinöörityön lopputuloksena valmistui kaksi selitysvideota, joita rakennustarvikkeita myyvä yritys voi hyödyntää niin markkinoinnissa kuin yrityksen järjestämissä koulutus- ja myyntitilaisuuksissakin. Yritys piti selitysvideoita sopivan kompaktin pituisina ja selkeinä. Videoista käyvät selkeästi ilmi markkinoitavien kiinnitysmassojen ominaisuudet ja käyttökohteet.