Sairaanhoitajan lääkehoidon osaamisen itseopiskelumateriaalia sähköisen oppimisalustan kautta
Ollikainen, Jenna (2018)
Ollikainen, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Tampereen kaupungin sairaanhoitajille itseopiskelumateriaalia lääkelaskuihin. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten edistetään sairaanhoitajien osaamista turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa lääkelaskennan avulla sekä selvittää millainen on hyvä ja kannustava lääkehoidon ja -laskujen itseopiskelumateriaali sähköisellä oppimisalustalla. Opinnäytetyön tavoitteena on varmistaa ja kehittää turvallisen lääkehoidon toteuttamista, sillä virheitä ehkäisevien toimintojen suunnittelun avulla voidaan lisätä potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä, jossa opinnäytetyö painottui tuotokselliseen työhön. Tuotokseen painottuva opinnäytetyö sisältää produktio- ja raportointiosuuden. Tuotettua tuotosta voidaan käyttää hyödyksi sairaanhoitajien koulutuksessa sekä harjoitellessa lääkelaskutoimituksia ammatillisen uran eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 19-sivuinen paperinen materiaali, joka voidaan myöhemmin työyksikössä siirtää sähköiselle oppimisalustalle. Tuotos koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osio sisältää erilaisia harjoitustehtäviä ja toinen osio sisältää kolme lääkehoidon osaamisen harjoitustestiä. Opinnäytetyön raportointiosuudessa tuodaan esille motivoivan ja laadukkaan itseopiskelumateriaalin kriteerejä sähköisellä oppimisalustalla, sillä yksi tärkeimmistä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä on oppijan motivaation ylläpitäminen.
Sairaanhoitajat toteuttavat lääkehoitoa jatkuvasti ammatissaan ja tämän vuoksi turvallista lääkehoidon osaamista tulee ylläpitää jatkuvasti. Erilaisissa tutkimuksissa on tullut esille, että sairaanhoitajat kokevat suonensisäiseen lääkitykseen tarvittavat matemaattiset lääkelaskennan taidot heikkoina. Tämän vuoksi opinnäytetyön tuotoksessa on pyritty keskittymään hankaluuksia tuottavien lääkelaskujen osaamisen kehittämiseen. Opinnäytetyön raportoinnissa on esitetty kehittämisehdotuksia siitä, minkälainen lääkelaskennan itseopiskelumateriaalin tulisi olla, kun tuotos siirretään sähköiseen oppimisympäristöön.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä, jossa opinnäytetyö painottui tuotokselliseen työhön. Tuotokseen painottuva opinnäytetyö sisältää produktio- ja raportointiosuuden. Tuotettua tuotosta voidaan käyttää hyödyksi sairaanhoitajien koulutuksessa sekä harjoitellessa lääkelaskutoimituksia ammatillisen uran eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 19-sivuinen paperinen materiaali, joka voidaan myöhemmin työyksikössä siirtää sähköiselle oppimisalustalle. Tuotos koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osio sisältää erilaisia harjoitustehtäviä ja toinen osio sisältää kolme lääkehoidon osaamisen harjoitustestiä. Opinnäytetyön raportointiosuudessa tuodaan esille motivoivan ja laadukkaan itseopiskelumateriaalin kriteerejä sähköisellä oppimisalustalla, sillä yksi tärkeimmistä oppimiseen vaikuttavista tekijöistä on oppijan motivaation ylläpitäminen.
Sairaanhoitajat toteuttavat lääkehoitoa jatkuvasti ammatissaan ja tämän vuoksi turvallista lääkehoidon osaamista tulee ylläpitää jatkuvasti. Erilaisissa tutkimuksissa on tullut esille, että sairaanhoitajat kokevat suonensisäiseen lääkitykseen tarvittavat matemaattiset lääkelaskennan taidot heikkoina. Tämän vuoksi opinnäytetyön tuotoksessa on pyritty keskittymään hankaluuksia tuottavien lääkelaskujen osaamisen kehittämiseen. Opinnäytetyön raportoinnissa on esitetty kehittämisehdotuksia siitä, minkälainen lääkelaskennan itseopiskelumateriaalin tulisi olla, kun tuotos siirretään sähköiseen oppimisympäristöön.