Yritysidentiteetin suunnittelu : Tapahtumailme
Tielinen, Jesse (2018)
Tielinen, Jesse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe keskittyy yritysidentiteetin suunnitteluun. Työssä tarkastellaan aiheen käsitteitä ja termejä sekä määritellään tarkoitukset. Työn tavoitteena on selventää termistön käyttöä nykypäivänä sekä esittää yritysidentiteettisuunnittelun prosessi.
Työ koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Ensimmäisenä tutustutaan käsitteisiin identiteetti ja brändi. Tämän jälkeen siirrytään yritysidentiteettisuunnittelun prosessiin. Prosessia tarkastellaan graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Työssä on käytetty lähteinä viestintäalan kirjallisuutta, opinnäytetöitä ja verkkotekstejä sekä asiantuntijoiden suullisia tiedonantoja. Lähteistä hankittua tietoa peilataan tekijän työkokemusta vasten.
Toiminnallisessa osuudessa sovelletaan opinnäytetyön aihe tapahtumailmeen suunnitteluun ja reflektoidaan kahden tapahtumailmeen suunnitteluprosessia. Soveltamisen tavoitteena on ymmärtää brändäyksen ja markkinoinnin tarpeellisuus hyvän visuaalisen identiteetin onnistumiseksi.
Teoreettisen osuuden tulos on, että käsitteet identiteetti ja brändi eivät ole synonyymejä. Nykypäivänä brändi mielletään helposti yrityksen yritystunnukseksi tai ilmeeksi, mutta se tarkoittaa yleisön tunnetta yrityksestä. Asiakasyritysten toimeksiannot ovat onnistuneet toiveiden ja teoreettisen osaamisen pohjalta. Syventyminen opinnäytetyön aiheeseen on vahvistanut suunnitteluprosessia ja auttanut projektien työskentelyä.
Työ koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Ensimmäisenä tutustutaan käsitteisiin identiteetti ja brändi. Tämän jälkeen siirrytään yritysidentiteettisuunnittelun prosessiin. Prosessia tarkastellaan graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Työssä on käytetty lähteinä viestintäalan kirjallisuutta, opinnäytetöitä ja verkkotekstejä sekä asiantuntijoiden suullisia tiedonantoja. Lähteistä hankittua tietoa peilataan tekijän työkokemusta vasten.
Toiminnallisessa osuudessa sovelletaan opinnäytetyön aihe tapahtumailmeen suunnitteluun ja reflektoidaan kahden tapahtumailmeen suunnitteluprosessia. Soveltamisen tavoitteena on ymmärtää brändäyksen ja markkinoinnin tarpeellisuus hyvän visuaalisen identiteetin onnistumiseksi.
Teoreettisen osuuden tulos on, että käsitteet identiteetti ja brändi eivät ole synonyymejä. Nykypäivänä brändi mielletään helposti yrityksen yritystunnukseksi tai ilmeeksi, mutta se tarkoittaa yleisön tunnetta yrityksestä. Asiakasyritysten toimeksiannot ovat onnistuneet toiveiden ja teoreettisen osaamisen pohjalta. Syventyminen opinnäytetyön aiheeseen on vahvistanut suunnitteluprosessia ja auttanut projektien työskentelyä.