Kuvataidetuokiot lapsen minäkuvan ja itsetunnon tukena
Hyvönen, Henna-Elisa (2018)
Hyvönen, Henna-Elisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea varhaiskasvatusikäisten lasten minäkuvaa ja itsetuntoa. Tavoitteena oli tukea lasten minäkuvan ja itsetunnon kehitystä kuvataiteen keinoin pitämällä kuvataidetuokiota itsetuntoon ja minäkuvaan liittyvistä aiheista. Kuvataidetuokioiden tarkoitus oli antaa lapsille uusia kokemuksia ja mahdollisuus tutustua erilaisiin kuvataiteen menetelmiin. Kuvataidetuokioita oli kuusi ja lopuksi pidettiin näyttely.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan, Gävlenlinnan päiväkodin kanssa. Keskeisiä menetelmiä olivat havainnointi, itsereflektointi, luovat ja kuvataiteelliset menetelmät. Opinnäytetyön tuotoksena lasten teoksista pidettiin näyttely ja kuvataiteellisesta sisällöstä koottiin Ideavihkonen työntekijöille lapsen itsetunnon ja minäkuvan tukemiseen kuvataiteen keinoin. Kuvataidetuokiot sisälsivät muun muassa kollaasi- ja savityöskentelyä. Aiheina käsiteltiin muun muassa tunteita, omia vahvuuksia sekä haaveita.
Ideavihkosta voi myöhemmin käyttää muiden lapsiryhmien kanssa tai siitä voi saada inspiraatiota ja vinkkejä oman kuvataiteellisen toiminnan suunnitteluun. Työskentelyä voi viedä pidemmälle käyttäen eri aiheita sekä muita kuvataiteellisia menetelmiä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan, Gävlenlinnan päiväkodin kanssa. Keskeisiä menetelmiä olivat havainnointi, itsereflektointi, luovat ja kuvataiteelliset menetelmät. Opinnäytetyön tuotoksena lasten teoksista pidettiin näyttely ja kuvataiteellisesta sisällöstä koottiin Ideavihkonen työntekijöille lapsen itsetunnon ja minäkuvan tukemiseen kuvataiteen keinoin. Kuvataidetuokiot sisälsivät muun muassa kollaasi- ja savityöskentelyä. Aiheina käsiteltiin muun muassa tunteita, omia vahvuuksia sekä haaveita.
Ideavihkosta voi myöhemmin käyttää muiden lapsiryhmien kanssa tai siitä voi saada inspiraatiota ja vinkkejä oman kuvataiteellisen toiminnan suunnitteluun. Työskentelyä voi viedä pidemmälle käyttäen eri aiheita sekä muita kuvataiteellisia menetelmiä.