Helsingin kaupungin liikuntapalveluiden Liikuntapolku toiminta - kuvaus, arviointi ja kehittäminen
Mattila, Sini (2018)
Mattila, Sini
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097252
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Helsingin kaupungin liikuntapalveluiden nuorten liikuntaan ja FunAction toimintaan kuuluva Liikuntapolku toiminta. Kuvauksen lisäksi tavoitteena oli arvioida toimintaa sekä tehdä kehittämisehdotuksia arvioinnin pohjalta.
Liikuntapolun tarkoituksena on mahdollistaa uusiin liikuntalajeihin tutustuminen, jotka olisi-vat muutoin hankalia toteuttaa liikuntatuntien puitteissa 7-9.luokkalaisille. Tunteja ohjaavat Helsingin kaupungin omat liikunnanohjaajat sekä kolmannen sektorin, kuten esimerkiksi erilaisten urheiluseurojen ohjaajat. Toiminta on kouluille ja oppilaille maksutonta.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2017, pääasiallinen työskentely sijoittui syksylle 2017 ja alkukeväälle 2018. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin kaupungin lii-kuntapalvelut ja toimeksianto tuli heidän tarpeestaan kehittää Liikuntapolku toimintaa. Opinnäytetyö tehtiin vuorovaikutuksessa työryhmän kanssa hyödyntäen toimintatutkimuksellista työotetta. Työryhmä koostui kahdesta Helsingin kaupungin liikunnanohjaajasta sekä opinnäytetyön tekijästä. Jokainen opinnäytetyön työvaihe tehtiin yhdessä työryhmän kesken ja saatu materiaali on kirjattu ylös ja sen mukaan on edetty toiminnassa kohti tavoitetta.
Opinnäytetyö eteni aiheen valinnasta ja rajaamisesta itse toimintaan. Ensin työryhmä loi kuvauksen Liikuntapolkutoiminnalle. Tämän jälkeen Liikuntapolku toiminnan tarjoamat demotunnit, kiipeily, bodyweight -harjoittelu ja tanssi, arvioitiin työryhmän toimesta. Arviot koottiin lopussa yhteen ja niiden, sekä prosessin aikana tulleiden huomioiden avulla tehtiin kehittämisehdotuksia työryhmän toimesta Liikuntapolku toiminnalle tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa pyrittiin löytämään opinnäytetyön tavoitetta tukevaa informaatiota ja sen avulla myös painottamaan opinnäytetyön tekemisen tärkeyttä.
Teoria- ja toimintaosuuden avulla saavutettiin opinnäytetyön tavoite Liikuntapolku toiminnan kuvauksesta, arvioinnista sekä kehittämisideoiden luomisesta. Työn tuloksena Liikun-tapolku toiminnalla on jatkossa hyödynnettävä selkeä kuvaus sekä toimintaa on arvioitu, joka mahdollistaa toiminnan kehittämisen jatkossa. Opinnäytetyöprosessin jälkeen tiede-tään mitä Liikuntapolku toiminta on ja sen kuvausta voidaan käyttää esimerkiksi hyväksi toiminnan markkinoinnissa koulujen liikunnanopettajille. Selkeän kuvauksen luominen hel-pottaa myös ohjaajien perehdytystä Liikuntapolku demotuntien ohjaamiseen. Opinnäytetyöprosessin aikana pohdittiin millaista toiminnan tulisi olla sekä tarkasteltiin sen nykytilaa ja esitettiin kehittämisehdotuksia jatkoa ajatellen.
Liikuntapolun tarkoituksena on mahdollistaa uusiin liikuntalajeihin tutustuminen, jotka olisi-vat muutoin hankalia toteuttaa liikuntatuntien puitteissa 7-9.luokkalaisille. Tunteja ohjaavat Helsingin kaupungin omat liikunnanohjaajat sekä kolmannen sektorin, kuten esimerkiksi erilaisten urheiluseurojen ohjaajat. Toiminta on kouluille ja oppilaille maksutonta.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2017, pääasiallinen työskentely sijoittui syksylle 2017 ja alkukeväälle 2018. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin kaupungin lii-kuntapalvelut ja toimeksianto tuli heidän tarpeestaan kehittää Liikuntapolku toimintaa. Opinnäytetyö tehtiin vuorovaikutuksessa työryhmän kanssa hyödyntäen toimintatutkimuksellista työotetta. Työryhmä koostui kahdesta Helsingin kaupungin liikunnanohjaajasta sekä opinnäytetyön tekijästä. Jokainen opinnäytetyön työvaihe tehtiin yhdessä työryhmän kesken ja saatu materiaali on kirjattu ylös ja sen mukaan on edetty toiminnassa kohti tavoitetta.
Opinnäytetyö eteni aiheen valinnasta ja rajaamisesta itse toimintaan. Ensin työryhmä loi kuvauksen Liikuntapolkutoiminnalle. Tämän jälkeen Liikuntapolku toiminnan tarjoamat demotunnit, kiipeily, bodyweight -harjoittelu ja tanssi, arvioitiin työryhmän toimesta. Arviot koottiin lopussa yhteen ja niiden, sekä prosessin aikana tulleiden huomioiden avulla tehtiin kehittämisehdotuksia työryhmän toimesta Liikuntapolku toiminnalle tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa pyrittiin löytämään opinnäytetyön tavoitetta tukevaa informaatiota ja sen avulla myös painottamaan opinnäytetyön tekemisen tärkeyttä.
Teoria- ja toimintaosuuden avulla saavutettiin opinnäytetyön tavoite Liikuntapolku toiminnan kuvauksesta, arvioinnista sekä kehittämisideoiden luomisesta. Työn tuloksena Liikun-tapolku toiminnalla on jatkossa hyödynnettävä selkeä kuvaus sekä toimintaa on arvioitu, joka mahdollistaa toiminnan kehittämisen jatkossa. Opinnäytetyöprosessin jälkeen tiede-tään mitä Liikuntapolku toiminta on ja sen kuvausta voidaan käyttää esimerkiksi hyväksi toiminnan markkinoinnissa koulujen liikunnanopettajille. Selkeän kuvauksen luominen hel-pottaa myös ohjaajien perehdytystä Liikuntapolku demotuntien ohjaamiseen. Opinnäytetyöprosessin aikana pohdittiin millaista toiminnan tulisi olla sekä tarkasteltiin sen nykytilaa ja esitettiin kehittämisehdotuksia jatkoa ajatellen.