HINNAN ILMOITTAMISEN VALVONNAN KEHITTÄMINEN
Jokinen, Nina (2018)
Jokinen, Nina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097239
Tiivistelmä
Osana suunniteltua maakuntauudistusta kuudessa aluehallintovirastossa toimivien kuluttajahallinnon tarkastajien tehtävät tullaan siirtämään Kilpailu- ja kuluttajavirastoon vuoden 2020 alusta. Siirtoa perustellaan sillä, että tehtävien keskittäminen vahvistaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston virastorakennetta, markkinoiden toimivuuden edistämistä sekä henkilöstön osaamisen kehittämistä. Lisäksi on katsottu, että kuluttajansuojalain valvonnassa ei enää ole tarvetta alueelliseen läsnäoloon ja kenttävalvonnasta valvontatapana voidaan luopua. Tämä muutos tulee muuttamaan hinnan ilmoittamisen valvonnan toimintatapoja. Lisäksi myös EU on halunnut tiivistää ja yhtenäistää kuluttajansuojalakien täytäntöönpanon valvontaa jäsenmaissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä oikeustutkimusta. Empiirisen oikeustutkimuksen avulla selvitettiin miten mm. lainsäädäntö toteutuu käytännön tasolla ja millaisia vaikutuksia lainsäädännön uudistuksilla on käytäntöön. Teoriaosuudessa lainsäädännöstä käsiteltiin kuluttajansuojalain ja hintamerkintäasetuksen lisäksi myös uudistunutta CPC-asetusta eli kuluttajansuojaa koskevaa yhteistyötä EUjäsenmaissa. CPC-asetus mahdollistaa kuluttajaviranomaisten maiden rajoja ylittävää yhteistyötä valvonnan osalta. Lisäksi käsiteltiin kuluttaja-asiamiehen asemaa ylimpänä kuluttajanlainsäädännön valvontaviranomaisena. Empiriaosuudessa tarkasteltiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajatietokannasta saatuja tietoja sekä aluehallintoviraston kuluttajahallinnon tarkastajien valvontahavaintoja. Aluehallintoviraston kuluttajahallinnon tarkastajille tehtiin kysely, jossa pyydettiin heidän kokemuksiaan hinnan ilmoittamisen valvonnasta sekä ideoita valvonnan kehittämiseksi. Lisäksi tehtiin vertailua Ruotsin kuluttajaviranomaisen (Konsumentverket) toimintatapoihin.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittää hinnan ilmoittamisen valvontaan toimintatapoja, joiden avulla valvontatehtäviä voidaan jatkossa hoitaa valtakunnallisen toimintamallin mukaisesti työskentelypaikkakunnasta riippumatta siten, että valvonnan taso ei heikkene. Tutkimustulosten perusteella nousi esiin muutamia toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla hinnan ilmoittamisen valvontaan olisi mahdollista saada tehokkuutta mm. aktivoimalla kuluttajia ilmoittamaan puutteellisista hintamerkinnöistä ja tekemällä mallihinnastoja monimutkaisiin palvelukokonaisuuksiin. Opinnäytetyössä arvioitiin myös sitä, miten CPC-asetuksen tuomat uudet valvontakeinot voitaisiin hyödyntää hinnan ilmoittamisen valvonnan tehostamisessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä oikeustutkimusta. Empiirisen oikeustutkimuksen avulla selvitettiin miten mm. lainsäädäntö toteutuu käytännön tasolla ja millaisia vaikutuksia lainsäädännön uudistuksilla on käytäntöön. Teoriaosuudessa lainsäädännöstä käsiteltiin kuluttajansuojalain ja hintamerkintäasetuksen lisäksi myös uudistunutta CPC-asetusta eli kuluttajansuojaa koskevaa yhteistyötä EUjäsenmaissa. CPC-asetus mahdollistaa kuluttajaviranomaisten maiden rajoja ylittävää yhteistyötä valvonnan osalta. Lisäksi käsiteltiin kuluttaja-asiamiehen asemaa ylimpänä kuluttajanlainsäädännön valvontaviranomaisena. Empiriaosuudessa tarkasteltiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajatietokannasta saatuja tietoja sekä aluehallintoviraston kuluttajahallinnon tarkastajien valvontahavaintoja. Aluehallintoviraston kuluttajahallinnon tarkastajille tehtiin kysely, jossa pyydettiin heidän kokemuksiaan hinnan ilmoittamisen valvonnasta sekä ideoita valvonnan kehittämiseksi. Lisäksi tehtiin vertailua Ruotsin kuluttajaviranomaisen (Konsumentverket) toimintatapoihin.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittää hinnan ilmoittamisen valvontaan toimintatapoja, joiden avulla valvontatehtäviä voidaan jatkossa hoitaa valtakunnallisen toimintamallin mukaisesti työskentelypaikkakunnasta riippumatta siten, että valvonnan taso ei heikkene. Tutkimustulosten perusteella nousi esiin muutamia toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla hinnan ilmoittamisen valvontaan olisi mahdollista saada tehokkuutta mm. aktivoimalla kuluttajia ilmoittamaan puutteellisista hintamerkinnöistä ja tekemällä mallihinnastoja monimutkaisiin palvelukokonaisuuksiin. Opinnäytetyössä arvioitiin myös sitä, miten CPC-asetuksen tuomat uudet valvontakeinot voitaisiin hyödyntää hinnan ilmoittamisen valvonnan tehostamisessa.