Sosiaalisen median vaikutus nuoren vuorovaikutukseen, itsetuntoon ja tunteisiin
Aulén-Kujala, Satu; Dahlbacka, Minna (2018)
Aulén-Kujala, Satu
Dahlbacka, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097238
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa nuoren vuoronvaikutukseen, itsetuntoon ja tunteisiin nuoren näkökulmasta. Opinnäytetyön aineiston hankinta toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin 8 henkilön ryhmähaastatteluna, sekä 3 haastattelua pareittain ja/tai kolmen hengen ryhmissä. Kohderyhmänä oli 13–14-vuotiaat, seinäjokelainen yläkoulun 7. luokan oppilaat. Tutkimukseen osallistui viisi tyttöä ja kolme poikaa. Haastattelut suoritettiin koulussa, koulupäivän aikana.
Tutkimuksen lähtökohdissa esitellään tutkimuksen taustat ja tavoitteet, käytetyt menetelmät, tutkimuskysymykset sekä kerrotaan tutkimuksen eettisyydestä ja luotettavuudesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median historiaa ja nykytilaa sekä sosiaaliseen mediaan liittyviä alustoja ja sanastoa. Lisäksi teoriaosuudessa tuodaan esiin varhaisnuoruuden kehitysvaihetta, minäkuvaa ja itsetuntoa. Teoriaosuudessa käsitellään myös sosiaalista ja digitaalista vuorovaikutusta sekä tunteisiin liittyvää teoriaa.
Tutkimustuloksissa tulee esiin sosiaalisen median tärkeys nuorten keskuudessa. Sosiaalinen media koettiin kohtaamispaikkana ja yhteydenpidon väylänä ystäviin ja läheisiin. Sosiaalinen media koettiin paikkana, jossa on helpompaa puhua vaikeista asioista kuin kasvotusten, vaikka toisaalta kasvotusten tapahtuva kommunikointi koettiin luontevammaksi. Haastatteluun osallistuneet nuoret jakavat sosiaalisessa mediassa erilaista sisältöä, kuten kuvia itsestään. Näin ollen he ovat jatkuvan arvostelun kohteena, mutta eivät kokeneet sosiaalisen median suoranaisesti vaikuttavan itsetuntoon. Tuloksissa kuitenkin tuli esiin, että seuraajien kommentointi ja reagointi jaettuun sisältöön vaikutti ajatuksiin omasta itsestään, varsinkin tytöillä. Tutkimus osoitti, että sosiaalinen media herättää nuorissa paljon erilaisia tunteita; vahvoja, suuria ja myös vähäpätöisempiä tunteita.
Tutkimuksen lähtökohdissa esitellään tutkimuksen taustat ja tavoitteet, käytetyt menetelmät, tutkimuskysymykset sekä kerrotaan tutkimuksen eettisyydestä ja luotettavuudesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median historiaa ja nykytilaa sekä sosiaaliseen mediaan liittyviä alustoja ja sanastoa. Lisäksi teoriaosuudessa tuodaan esiin varhaisnuoruuden kehitysvaihetta, minäkuvaa ja itsetuntoa. Teoriaosuudessa käsitellään myös sosiaalista ja digitaalista vuorovaikutusta sekä tunteisiin liittyvää teoriaa.
Tutkimustuloksissa tulee esiin sosiaalisen median tärkeys nuorten keskuudessa. Sosiaalinen media koettiin kohtaamispaikkana ja yhteydenpidon väylänä ystäviin ja läheisiin. Sosiaalinen media koettiin paikkana, jossa on helpompaa puhua vaikeista asioista kuin kasvotusten, vaikka toisaalta kasvotusten tapahtuva kommunikointi koettiin luontevammaksi. Haastatteluun osallistuneet nuoret jakavat sosiaalisessa mediassa erilaista sisältöä, kuten kuvia itsestään. Näin ollen he ovat jatkuvan arvostelun kohteena, mutta eivät kokeneet sosiaalisen median suoranaisesti vaikuttavan itsetuntoon. Tuloksissa kuitenkin tuli esiin, että seuraajien kommentointi ja reagointi jaettuun sisältöön vaikutti ajatuksiin omasta itsestään, varsinkin tytöillä. Tutkimus osoitti, että sosiaalinen media herättää nuorissa paljon erilaisia tunteita; vahvoja, suuria ja myös vähäpätöisempiä tunteita.