Tunneilmaisun luominen 2D-animaatiohahmolle : Mitä erilaisia keinoja kannattaa ottaa huomioon 2D-animaatiohahmon tunneilmaisun luomisessa
Ritola, Jasmi (2018)
Ritola, Jasmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087205
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käyn läpi erilaisia keinoja, joilla voidaan ilmaista animaatiohahmon tunnetilaa. Tarkoituksenani on kehittää itseäni ja oppia tekemään parempaa hahmoanimaatiota. Käsittelen hahmon kehonkielen kautta tapahtuvaa kommunikointia, joka kattaa alleen mm. ilmeet sekä eleet. En käy kehonkieltä läpi yksittäisten ruumiinosien kautta, vaan painotan kokonaisvaltaisiin kuviin, joilla voidaan ilmentää tekemistä.
Tunteita herättävä hahmoanimaatio perustuu hyvään roolisuoritukseen. Luvussa ’näytteleminen’ kerron, minkälaisin keinoin se luodaan. Perehdyn myös eri lukujen alla, millä keinoin yleisöön saadaan luotua kontaktia hahmon tunnetilan välityksellä ja kuinka tärkeää se on. Loin työtäni varten myös oman hahmon, jonka esittelen työni alkuvaiheilla.
Työssäni en opeta animaation perusteita enkä sitä, kuinka hahmoanimaatiota tehdään. Olen tätä opinnäytetyötä varten kuitenkin tehnyt muutaman oman hahmoanimaatiokokeilun, joita pohdin hahmon kehonkielen ja ilmeen muutoksen kautta. En myöskään käsittele animaation lainalaisuuksia, mutta nostan niistä muutaman työni puitteissa esille. Tämä työ on 2D- animaatio painotteinen, enkä käsittele 3D-termejä.
Tunteita herättävä hahmoanimaatio perustuu hyvään roolisuoritukseen. Luvussa ’näytteleminen’ kerron, minkälaisin keinoin se luodaan. Perehdyn myös eri lukujen alla, millä keinoin yleisöön saadaan luotua kontaktia hahmon tunnetilan välityksellä ja kuinka tärkeää se on. Loin työtäni varten myös oman hahmon, jonka esittelen työni alkuvaiheilla.
Työssäni en opeta animaation perusteita enkä sitä, kuinka hahmoanimaatiota tehdään. Olen tätä opinnäytetyötä varten kuitenkin tehnyt muutaman oman hahmoanimaatiokokeilun, joita pohdin hahmon kehonkielen ja ilmeen muutoksen kautta. En myöskään käsittele animaation lainalaisuuksia, mutta nostan niistä muutaman työni puitteissa esille. Tämä työ on 2D- animaatio painotteinen, enkä käsittele 3D-termejä.