Sähköautojen latauspisteet ja niiden ohjeidenmukainen käyttö
Arponen, Juuso (2018)
Arponen, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087204
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli saada kattava ja ajantasainen tietopaketti sähköautojen latauspisteistä. Työtä on tarkoitus käyttää latauspisteiden toteutuksien suunnitteluun tarpeellisena pohjatietona. Työn tekemisessä käytiin läpi lakeja ja ohjeistuksia latauspisteiden toteutuksista jonka seurauksena on saatu koottua tarpeellista tietoa latauspisteistä.
Sähköautojen latauspisteet ovat olennainen osa sähköautoilua, koska sähköautoja ei voida ladata mistä tahansa. Julkiset latauspisteet ovat olennaisia sähköautokannan kehittymiselle, koska muuten pitkät ajomatkat eivät ole mahdollisia autojen pienen akkukapasiteetin takia.
Euroopassa sähköautojen lait ja standardit ovat vielä alkutekijöissä. Sähköautoilun kehittämistarve pohjautuu EU:n vuonna 2011 tekemään selvitykseen Euroopan liikenteen etenemisestä, jossa aiotaan vähentää Euroopan liikenteen päästöjä. Tämän perusteella on tullut EU-direktiivi (2014/94/EU), joka antaa perustan sähköautoilun lainsäädännölle ja toteutukselle Euroopassa.
Työssä saatiin selville, että Euroopassa sähköautojen latauspisteissä peruslatauksen pistoketyypiksi on valikoitunut tyypin 2 pistoke, mutta myös tyypin 1 pistoke on yleisessä käytössä. Pikalatauksessa käytetään Combo 2 pistoketta tai CHAdeMO-pistoketta.
Insinöörityön tuloksena havaittiin, että Suomessa sähkönjakeluverkon kunto on hyvä ja sen tulisi kestää sähköautojen määrän kasvua. Samankaltaisesti tehtyjen investointien ja lakimuutosten avulla sähköautojen määrän voidaan olettaa kasvavan muiden Euroopan maiden tavoin.
Sähköautojen latauspisteet ovat olennainen osa sähköautoilua, koska sähköautoja ei voida ladata mistä tahansa. Julkiset latauspisteet ovat olennaisia sähköautokannan kehittymiselle, koska muuten pitkät ajomatkat eivät ole mahdollisia autojen pienen akkukapasiteetin takia.
Euroopassa sähköautojen lait ja standardit ovat vielä alkutekijöissä. Sähköautoilun kehittämistarve pohjautuu EU:n vuonna 2011 tekemään selvitykseen Euroopan liikenteen etenemisestä, jossa aiotaan vähentää Euroopan liikenteen päästöjä. Tämän perusteella on tullut EU-direktiivi (2014/94/EU), joka antaa perustan sähköautoilun lainsäädännölle ja toteutukselle Euroopassa.
Työssä saatiin selville, että Euroopassa sähköautojen latauspisteissä peruslatauksen pistoketyypiksi on valikoitunut tyypin 2 pistoke, mutta myös tyypin 1 pistoke on yleisessä käytössä. Pikalatauksessa käytetään Combo 2 pistoketta tai CHAdeMO-pistoketta.
Insinöörityön tuloksena havaittiin, että Suomessa sähkönjakeluverkon kunto on hyvä ja sen tulisi kestää sähköautojen määrän kasvua. Samankaltaisesti tehtyjen investointien ja lakimuutosten avulla sähköautojen määrän voidaan olettaa kasvavan muiden Euroopan maiden tavoin.