Kuntosali Vilperin markkinointisuunnitelma
Kuittinen, Topi (2018)
Kuittinen, Topi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087175
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma Kuntosali Vilperille, joka on liperiläinen kuntosaliyritys. Yrityksellä oli selkeä tarve markkinointisuunnitelmalle, sillä sellaista ei ollut tehty yritykselle aiemmin. Tarkoituksena oli luoda selkeä suunnitelma markkinointiin, mikä olisi helposti toteutettavissa pienen yrityksen resursseilla. Tavoitteena oli, että yritys pystyisi parantamaan markkinointiaan tämän suunnitelman avulla.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä internetlähteistä. Toiminnallisen opinnäytetyön tukena hyödynnettiin myös tutkimusmenetelminä havainnointia sekä teemahaastatteluja, joihin osallistui yhteensä kuusi kuntosalin asiakasta. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä. Yritystä ja sen toimintaympäristöä analysoitiin kilpailija-, ympäristö-, markkina- ja SWOT-analyysien avulla. Lisäksi yrityksen kilpailukeinot määritettiin 7P-mallin avulla, jossa pääpaino oli markkinointiviestinnällä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös Vilperin segmentointia sekä asiakkuuksia asiakastyytyväisyyden, uskollisuuden ja kannattavuuden näkökulmasta.
Työn lopputuloksena oli selkeä pienelle yritykselle suunnattu markkinointisuunnitelma. Pääpaino suunnitelmassa oli markkinointiviestinnällä. Markkinointisuunnitelman osana toteutettujen haastattelujen perusteella voitiin päätellä, että suurimmat kehityskohteet yrityksen toiminnassa olivat palautteiden ja kehitysehdotuksien käsittely sekä markkinointiviestintä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma Kuntosali Vilperille, joka on liperiläinen kuntosaliyritys. Yrityksellä oli selkeä tarve markkinointisuunnitelmalle, sillä sellaista ei ollut tehty yritykselle aiemmin. Tarkoituksena oli luoda selkeä suunnitelma markkinointiin, mikä olisi helposti toteutettavissa pienen yrityksen resursseilla. Tavoitteena oli, että yritys pystyisi parantamaan markkinointiaan tämän suunnitelman avulla.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä internetlähteistä. Toiminnallisen opinnäytetyön tukena hyödynnettiin myös tutkimusmenetelminä havainnointia sekä teemahaastatteluja, joihin osallistui yhteensä kuusi kuntosalin asiakasta. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä. Yritystä ja sen toimintaympäristöä analysoitiin kilpailija-, ympäristö-, markkina- ja SWOT-analyysien avulla. Lisäksi yrityksen kilpailukeinot määritettiin 7P-mallin avulla, jossa pääpaino oli markkinointiviestinnällä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös Vilperin segmentointia sekä asiakkuuksia asiakastyytyväisyyden, uskollisuuden ja kannattavuuden näkökulmasta.
Työn lopputuloksena oli selkeä pienelle yritykselle suunnattu markkinointisuunnitelma. Pääpaino suunnitelmassa oli markkinointiviestinnällä. Markkinointisuunnitelman osana toteutettujen haastattelujen perusteella voitiin päätellä, että suurimmat kehityskohteet yrityksen toiminnassa olivat palautteiden ja kehitysehdotuksien käsittely sekä markkinointiviestintä.