Kotihoidon asiakasseuranta- : toimintamallin arviointi ja kehittäminen Hämeenlinnan ikäihmisten asiakasohjauksen ja kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta
Härmä, Maria (2018)
Härmä, Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087159
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Hämeenlinnan kaupungin ikäihmisten kotihoidon asiakasseuranta (ASSE)- toimintamallia asiakasohjausyksikön ja kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta. Seurannan avulla tarkastellaan kotihoidon asiakkaiden toteutuneet kotikäyntitunnit, hoidon oikea-aikaisuus sekä arvioidaan sen hetkiset palvelutarpeet. Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten toimintamalli palvelee sille asetettuja tavoitteita ja minkälaisia kehittämistarpeita se vaatii.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keräsin ryhmähaastattelun keinoin. Aineiston tulokset analysoin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tietoperustana on lainsäädäntö, laatusuositukset, Hämeenlinnan kaupungin palvelusuunnitelma, toimintaohjeet ikäihmisten ohjautumisesta asumista tukeviin palveluihin, määritelty kotihoidon sisältö ja asiakasseurannan (ASSE)- toimintamalli.
Tutkimustuloksissa selvisi, että toimintamallia pidettiin hyvänä ja toimivana kokonaisuutena. Seuranta koettiin tärkeäksi ja, että asiakkaat saivat oikeat palvelut oikeaan aikaan. Yhteistyön kerrottiin parantuneen ja kehittyneen säännöllisten palaverien ansioista. Haasteena kuvattiin tiedonkulun puutteita asiakasasioissa, joista syntyi kehittämisideoita. Toivottiin myös yhteisiä työpajoja ammattikuntien välillä.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keräsin ryhmähaastattelun keinoin. Aineiston tulokset analysoin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tietoperustana on lainsäädäntö, laatusuositukset, Hämeenlinnan kaupungin palvelusuunnitelma, toimintaohjeet ikäihmisten ohjautumisesta asumista tukeviin palveluihin, määritelty kotihoidon sisältö ja asiakasseurannan (ASSE)- toimintamalli.
Tutkimustuloksissa selvisi, että toimintamallia pidettiin hyvänä ja toimivana kokonaisuutena. Seuranta koettiin tärkeäksi ja, että asiakkaat saivat oikeat palvelut oikeaan aikaan. Yhteistyön kerrottiin parantuneen ja kehittyneen säännöllisten palaverien ansioista. Haasteena kuvattiin tiedonkulun puutteita asiakasasioissa, joista syntyi kehittämisideoita. Toivottiin myös yhteisiä työpajoja ammattikuntien välillä.