Sosiaalisen median markkinointi yrityksessä Intersport Mäkimaa
Pyky, Atte (2018)
Pyky, Atte
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantaja Intersport Mäkimaan sosiaalisen median käytön vaikutusta myyntiin sekä asiakasmääriin ja myös tutkia sosiaalisen median käyttötavat ja alustat mahdollisten kehityskohtien havainnoimiseksi. Tavoitteena oli myös antaa ehdotuksia ja kehitysideoita, jotta aktiivinen sosiaalisen median markkinointi olisi entistäkin toimivampaa. Opinnäytetyötä tehdessä tuli benchmarkata tarkasti niin kotimaan kuin myös ulkomaisten kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja case-tyyppisesti, jolla tarkasteltiin Mäkimaan nykyistä sosiaalisen median käyttöä, jonka pohjalta rakennettiin kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotuksilla pyrittiin parantamaan ja lisäämään tehokkuutta sosiaalisen median markkinointiin. Kehittämisehdotukset valikoitiin käyttöön yhdessä esimiehen kanssa.
Tutkimusaineistona toimivat sosiaaliseen mediaan räätälöidyt ajankohtaiset tuotekampanjat. Näiden avulla pyrittiin mittaamaan ROI:ta ja sosiaalisen median julkaisujen tavoittavuutta ja kuinka hyvin julkaisut tavoittavat Tornion talousalueella olevat asiakkaat.
Opinnäytetyötä varten räätälöidyistä kampanjoista kävi ilmi se, ettei pelkästään alennetulla tai edullisella hinnalla markkinointi tuota haluttuja tuloksia eli asiakkaita astumaan sisään kivijalkaliikkeeseen. Johtopäätöksenä jatkossa tulisi keskittyä enemmän mielikuvamyyntiin ja panostaa julkaisujen laatuun entistä enemmän.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja case-tyyppisesti, jolla tarkasteltiin Mäkimaan nykyistä sosiaalisen median käyttöä, jonka pohjalta rakennettiin kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotuksilla pyrittiin parantamaan ja lisäämään tehokkuutta sosiaalisen median markkinointiin. Kehittämisehdotukset valikoitiin käyttöön yhdessä esimiehen kanssa.
Tutkimusaineistona toimivat sosiaaliseen mediaan räätälöidyt ajankohtaiset tuotekampanjat. Näiden avulla pyrittiin mittaamaan ROI:ta ja sosiaalisen median julkaisujen tavoittavuutta ja kuinka hyvin julkaisut tavoittavat Tornion talousalueella olevat asiakkaat.
Opinnäytetyötä varten räätälöidyistä kampanjoista kävi ilmi se, ettei pelkästään alennetulla tai edullisella hinnalla markkinointi tuota haluttuja tuloksia eli asiakkaita astumaan sisään kivijalkaliikkeeseen. Johtopäätöksenä jatkossa tulisi keskittyä enemmän mielikuvamyyntiin ja panostaa julkaisujen laatuun entistä enemmän.