Rakennusautomaatio- ja IoT-oppimisympäristön demonstraation toteutus
Sormunen, Juha-Petteri (2018)
Sormunen, Juha-Petteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087153
Tiivistelmä
Tässä työssä esitellään IoT- ja rakennusautomaatioratkaisut, jotka kehitettiin Tampereen ammattikorkeakoulun talotekniikan oppimisympäristön kehittämistä varten. Talotekniikan oppimisympäristön tarkoituksena on esittää mittauksilla sisäilmaston olosuhteissa tapahtuvia muutoksia, kun olosuhteisiin vaikuttavia prosesseja säädetään eri tavoilla.
Demonstraatioympäristön käyttöjärjestelmä toteutettiin Wapice Oy:n IoT-Ticket -alustalla. IoT-Ticketiin luotiin näkymät erilaisille mittauksille ja tilaa palvelevan ilmanvaihtokoneen mittaus- ja säätötiedoille. Mittausdatan keräämisessä käytettiin IoT-Ticketin WRM 247+ -laitetta, johon liitettiin kenttälaitteita Modbus RTU -väylällä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ratkaisu, jonka pohjalta oppimisympäristöön voidaan toteuttaa mittauksien tiedonkeruu. IoT-Ticketiin luotiin mittausnäyttöikkunat, joiden avulla voidaan toteuttaa lopullinen käyttöliittymä, kun kaikki tarvittavat kenttälaitteet on saatu asennettua. Lisäksi työstä laaditun dokumentoinnin avulla oppimisympäristöä voidaan jatkojalostaa esimerkiksi uusien opinnäytetöiden avulla.
Demonstraatioympäristön käyttöjärjestelmä toteutettiin Wapice Oy:n IoT-Ticket -alustalla. IoT-Ticketiin luotiin näkymät erilaisille mittauksille ja tilaa palvelevan ilmanvaihtokoneen mittaus- ja säätötiedoille. Mittausdatan keräämisessä käytettiin IoT-Ticketin WRM 247+ -laitetta, johon liitettiin kenttälaitteita Modbus RTU -väylällä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ratkaisu, jonka pohjalta oppimisympäristöön voidaan toteuttaa mittauksien tiedonkeruu. IoT-Ticketiin luotiin mittausnäyttöikkunat, joiden avulla voidaan toteuttaa lopullinen käyttöliittymä, kun kaikki tarvittavat kenttälaitteet on saatu asennettua. Lisäksi työstä laaditun dokumentoinnin avulla oppimisympäristöä voidaan jatkojalostaa esimerkiksi uusien opinnäytetöiden avulla.