Strategisella otteella sosiaaliseen mediaan : tapaus SPR Hämeenlinna
Männikkö, Meeri (2018)
Männikkö, Meeri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087144
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys kasvaa jatkuvasti järjestöjen viestintäkanavana. Suunnitelmallinen sosiaalisen median viestintä onkin jo itsestäänselvyys useimmissa järjestöissä, ja se sitoutuu tulevaisuudessa osaksi kaikkea toimintaa. Yhä useammat järjestöt laativat sosiaalisen median strategioita, joista käyvät ilmi yhteiset suuntaviivat viestinnän tavoitteelliselle toteuttamiselle. Pienilläkään toimijoilla ei ole enää varaa olla suunnittelematta sosiaalisen median toimintaansa strategisella otteella.
Teoreettisessa viitekehyksessä pyritään selvittämään, miten rakennetaan sosiaalisen median strategia ja miten siinä tulisi huomioida järjestöviestinnän erityispiirteet. Työssä taustoitetaan myös strategian merkitystä viestinnässä ja sosiaalisessa mediassa sekä sisältöjen merkitystä osana strategiaa. Lisäksi tarkastellaan järjestöviestinnän erityispiirteitä niin sosiaalisessa mediassa kuin pienenkin toimijan näkökulmasta.
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Suomen Punaisen Ristin Hämeenlinnan osastolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle sosiaalisen median strategia, joka tukeutuu koko kansalaisjärjestön ideologiaan ja tavoitteisiin. Osaston taustakartoituksessa käytetään SWOT-analyysiä, Big Five -persoonallisuustestiä ja teemahaastattelua. Lisäksi analysoidaan Hämeenlinnan osaston Facebook-sivulle opinnäytetyöprosessin aikana tehtyjä julkaisuja.
Kerättyä tietoa ja aineistoa sovelletaan toimeksiannon toteuttamiseen. Opinnäytetyön lopussa esitellään liitteenä Hämeenlinnan osaston sosiaalisen median strategia, joka on tarkoitettu kaikille osaston viestintään osallistuville ja siitä kiinnostuneille. Kyseinen liite tarjoaa yhden esimerkin siitä, kuinka sosiaalisen median strategia voidaan koostaa huomioiden järjestöviestinnän erityispiirteet.
Teoreettisessa viitekehyksessä pyritään selvittämään, miten rakennetaan sosiaalisen median strategia ja miten siinä tulisi huomioida järjestöviestinnän erityispiirteet. Työssä taustoitetaan myös strategian merkitystä viestinnässä ja sosiaalisessa mediassa sekä sisältöjen merkitystä osana strategiaa. Lisäksi tarkastellaan järjestöviestinnän erityispiirteitä niin sosiaalisessa mediassa kuin pienenkin toimijan näkökulmasta.
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Suomen Punaisen Ristin Hämeenlinnan osastolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle sosiaalisen median strategia, joka tukeutuu koko kansalaisjärjestön ideologiaan ja tavoitteisiin. Osaston taustakartoituksessa käytetään SWOT-analyysiä, Big Five -persoonallisuustestiä ja teemahaastattelua. Lisäksi analysoidaan Hämeenlinnan osaston Facebook-sivulle opinnäytetyöprosessin aikana tehtyjä julkaisuja.
Kerättyä tietoa ja aineistoa sovelletaan toimeksiannon toteuttamiseen. Opinnäytetyön lopussa esitellään liitteenä Hämeenlinnan osaston sosiaalisen median strategia, joka on tarkoitettu kaikille osaston viestintään osallistuville ja siitä kiinnostuneille. Kyseinen liite tarjoaa yhden esimerkin siitä, kuinka sosiaalisen median strategia voidaan koostaa huomioiden järjestöviestinnän erityispiirteet.