Taidemaalaustuokio Koskelassa
Rantala, Pia; Virtanen, Mari (2018)
Rantala, Pia
Virtanen, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087140
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa taide- maalaustuokio Koskelan palveluasumisyksikön asukkaille. Tämä opinnäytetyö on yksi osa toiminnallisten opinnäytetyökokonaisuuksien sarjaa. Diakonia ammattikorkeakoulussa syntyi ajatus tehdä tämä projekti uudenlaisella tavalla opinnäytetöinä moniammatillisessa työryhmässä, johon kuuluu sosiaali-, terveys- ja kirkonalan opiskelijoita. Toimintaa toteutettiin helmi- maaliskuun aikana 2018 vii- tenä perättäisenä viikkona. Oma osuutemme oli kolmantena ja teemana oli abstraktinen taidemaalaus. Tavoitteena oli tuottaa matalan kynnyksen taidetoiminnan ja yhdessä tekemisen kautta asukkaille onnistumisen kokemuksia. Taidemaalaukset jäivät asumisyksikköön muistuttamaan tuokiosta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen merkitystä sekä taidelähtöisiä menetelmiä ja sitä kautta saatua iloa ja onnistumisen kokemuksia. Toteutuksen suunnittelussa käytettiin hyväksi omaa tietotaitoa, teoriapohjaa, hakukoneita ja aikaisemmilta kerroilta saatua palautetta. Lisäksi kuultiin myös yksikön henkilökuntaa. Tällä tavoin saatiin huomioitua myös työelämän näkökulma ja kokemustieto. Toteutus tapahtui palvelukeskuksen omissa kulttuuritoiminnan tiloissa. Toteutuksen arviointiin osallistuivat oppilaitoksen edustajat, muut projektiin osallistuneet opiskelijat, yksikön henkilökunta sekä toi- mintaan osallistuneet asukkaat. Asumisyksikkö sai käyttöönsä tavan toteuttaa taidelähtöisiä menetelmiä taideterapiatoiminnan menetelmien avulla. Asukkaiden innokas osallistuminen ja positiivinen palaute viittaa siihen, että tämänkaltaiselle toiminnalle on tarvetta. Asukkaat saivat palautteen ja oman arviomme mukaan taidekokemuksesta tavoittelemamme keskinäistä vuorovaikutusta, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja onnistumisen kokemuksia. Menetelmien yksinkertaisuus ja hyvä ohjaus ja suunnittelu johti tuokion onnistumiseen. Tämän kokemuksen perusteella voimme suositella vastaavaa toimintaa toteutettavaksi muissakin asumisyksiköissä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen merkitystä sekä taidelähtöisiä menetelmiä ja sitä kautta saatua iloa ja onnistumisen kokemuksia. Toteutuksen suunnittelussa käytettiin hyväksi omaa tietotaitoa, teoriapohjaa, hakukoneita ja aikaisemmilta kerroilta saatua palautetta. Lisäksi kuultiin myös yksikön henkilökuntaa. Tällä tavoin saatiin huomioitua myös työelämän näkökulma ja kokemustieto. Toteutus tapahtui palvelukeskuksen omissa kulttuuritoiminnan tiloissa. Toteutuksen arviointiin osallistuivat oppilaitoksen edustajat, muut projektiin osallistuneet opiskelijat, yksikön henkilökunta sekä toi- mintaan osallistuneet asukkaat. Asumisyksikkö sai käyttöönsä tavan toteuttaa taidelähtöisiä menetelmiä taideterapiatoiminnan menetelmien avulla. Asukkaiden innokas osallistuminen ja positiivinen palaute viittaa siihen, että tämänkaltaiselle toiminnalle on tarvetta. Asukkaat saivat palautteen ja oman arviomme mukaan taidekokemuksesta tavoittelemamme keskinäistä vuorovaikutusta, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja onnistumisen kokemuksia. Menetelmien yksinkertaisuus ja hyvä ohjaus ja suunnittelu johti tuokion onnistumiseen. Tämän kokemuksen perusteella voimme suositella vastaavaa toimintaa toteutettavaksi muissakin asumisyksiköissä.