Sisustussuunnittelupalvelun kehittäminen asiakaslähtöisesti RTV-Yhtymä Oy:n Pohjanmaan toimipisteisiin
Rapo, Meri (2018)
Rapo, Meri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087114
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan sisustussuunnittelupalvelun prototyypin kehittämistä asiakaslähtöisesti RTV-Yhtymä Oy Pohjanmaan toimipisteisiin, kohderyhmänä kuluttaja-asiakkaat.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, joka sisältää tutkimuksellisen osion sekä prototyyppejä toteutetuista produktioista. Tutkimus on toteutettu käyttämällä asiakaskyselyjä sekä -haastatteluja, joiden avulla pyrittiin selvittämään, mitä asioita asiakkaat toivoisivat sisustussuunnittelupalvelulta. Myös henkilökuntaa haastateltiin ja sen avulla pyrittiin löytämään ratkaisuja suunnittelu- ja palvelutyötä helpottamaan. Asiakaslähtöisyys toimi suunnittelupalvelun punaisena lankana.
Tuloksia analysoimalla ja vastaajaryhmien vastauksia vertailemalla on tehty johtopäätökset, jotka pohjustivat suunnitteluprosessin ideointia.
Tulosten ja tutkimusten perusteella sisustussuunnittelupalvelu vaiheistettiin sekä kehitettiin palvelupolkuesimerkki. Suunnittelupalvelua varten kehitettiin myös tiedostokansio, joka sisälsi tiedostopohjat, kuten ideakuvakollaasit, luonnokset, huone- ja materiaalikortit, 3D-kuvat, pohjakuvan ja tarjoukset. Tiedostokansio toimii henkilökunnan ja asiakkaan apuvälineenä suunnitelmien hahmottamisessa.
Lopuksi sisustussuunnittelupalvelu testattiin käytännössä asiakkaan kanssa, kehitettyjen prototyyppien pohjalta. Asiakas osallistettiin suunnittelupalvelun vaiheisiin. Hän sai tiedostokansion itselleen ja projektin päätteeksi antoi palautetta suunnittelupalvelun etenemisestä ja sisällöstä.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, joka sisältää tutkimuksellisen osion sekä prototyyppejä toteutetuista produktioista. Tutkimus on toteutettu käyttämällä asiakaskyselyjä sekä -haastatteluja, joiden avulla pyrittiin selvittämään, mitä asioita asiakkaat toivoisivat sisustussuunnittelupalvelulta. Myös henkilökuntaa haastateltiin ja sen avulla pyrittiin löytämään ratkaisuja suunnittelu- ja palvelutyötä helpottamaan. Asiakaslähtöisyys toimi suunnittelupalvelun punaisena lankana.
Tuloksia analysoimalla ja vastaajaryhmien vastauksia vertailemalla on tehty johtopäätökset, jotka pohjustivat suunnitteluprosessin ideointia.
Tulosten ja tutkimusten perusteella sisustussuunnittelupalvelu vaiheistettiin sekä kehitettiin palvelupolkuesimerkki. Suunnittelupalvelua varten kehitettiin myös tiedostokansio, joka sisälsi tiedostopohjat, kuten ideakuvakollaasit, luonnokset, huone- ja materiaalikortit, 3D-kuvat, pohjakuvan ja tarjoukset. Tiedostokansio toimii henkilökunnan ja asiakkaan apuvälineenä suunnitelmien hahmottamisessa.
Lopuksi sisustussuunnittelupalvelu testattiin käytännössä asiakkaan kanssa, kehitettyjen prototyyppien pohjalta. Asiakas osallistettiin suunnittelupalvelun vaiheisiin. Hän sai tiedostokansion itselleen ja projektin päätteeksi antoi palautetta suunnittelupalvelun etenemisestä ja sisällöstä.