Icare Finland Oy:n tuotetiedon hallinnan kehittäminen
Peltonen, Matias (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Peltonen, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087112
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli kehittää Icare Finland Oy:n tuotetiedon hallintaa. Tavoitteena oli saada tuotetietojen päivitysprosessista ketterämpi ja vähemmän resursseja kuluttava. Tämän lisäksi selvitettiin mahdollisuutta hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmää tuotehallinnan tukena sekä kartoitettiin markkinoilla olevia järjestelmätoimittajia, jotka voisivat tarjota PDM-järjestelmiä (Product Data Management) automaattisempaan tuotetiedon hallintaan. Yrityksen tämänhetkiseen tuotetiedon hallintaan liittyviä ongelmia ja kehityskohteita selvitettiin useiden eri tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmien avulla. Tuotetiedon hallinnan prosesseja havainnoitiin, testattiin ja mallinnettiin käytännössä, sekä niihin liittyen suoritettiin henkilöhaastatteluita. Tuotetiedon hallintaan liittyviä päivittäisiä työtehtäviä suoritettiin työn ohjaajan opastuksella sekä itsenäisesti. Käytännön menetelmien lisäksi teoria- ja taustatietoa työlle haettiin eri kirjallisuuslähteistä. Teoriapohjan ja käytännön kehitysideoiden perusteella suoritettiin kehitystyötä.
Tuloksena oli konkreettisia toimenpiteitä tuotetiedon hallinnan parantamiseksi sekä kehitysehdotuksia jatkoa ajatellen. Suurin osa tuloksista liittyi erityisesti päivitysprosessin parantamiseen ja sen johdonmukaisempaan läpivientiin. Kaikkien laitteiden tuotetietodokumenttien rakenteet yhtenäistettiin ja tuotetiedot jaettiin niin sanottuun päärekisteriin sekä osaluetteloihin. Osaluetteloita on useampi kappale per laite, ja niihin on koottuna teemoittain kaikki laitteeseen liittyvä dokumentaatio ja komponentit. Viittaukset näihin osaluetteloihin on koottu laitekohtaiseen päärekisteriin. Tämän ansiosta laitteita voidaan tilata alihankkijoilta pelkällä osaluettelolla, eikä sen ulkopuoliset päivitykset vaikuta alihankkijoiden toimintaan.
Toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen tuotetiedon hallinnassa ei ole suositeltavaa yksistään, sillä järjestelmää ei ole siihen tarkoitukseen luotu. Toiminnanohjausjärjestelmä voidaan integroida osaksi PDM-järjestelmää ja siihen sitä suositellaankin, jotta yrityksen eri toiminnot saadaan linkitettyä toisiinsa. PDM-järjestelmiä on markkinoilla useita erilaisia ja insinöörityön aikana vertailtiin neljää erilaista. Kartoitustyö on vasta alussa, mutta jatkuu tulevaisuudessa. Insinöörityön aikana kerätyn tiedon ja muiden tulosten ansiosta kartoituksen jatkaminen on helpompaa tulevaisuudessa.
Tuloksena oli konkreettisia toimenpiteitä tuotetiedon hallinnan parantamiseksi sekä kehitysehdotuksia jatkoa ajatellen. Suurin osa tuloksista liittyi erityisesti päivitysprosessin parantamiseen ja sen johdonmukaisempaan läpivientiin. Kaikkien laitteiden tuotetietodokumenttien rakenteet yhtenäistettiin ja tuotetiedot jaettiin niin sanottuun päärekisteriin sekä osaluetteloihin. Osaluetteloita on useampi kappale per laite, ja niihin on koottuna teemoittain kaikki laitteeseen liittyvä dokumentaatio ja komponentit. Viittaukset näihin osaluetteloihin on koottu laitekohtaiseen päärekisteriin. Tämän ansiosta laitteita voidaan tilata alihankkijoilta pelkällä osaluettelolla, eikä sen ulkopuoliset päivitykset vaikuta alihankkijoiden toimintaan.
Toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen tuotetiedon hallinnassa ei ole suositeltavaa yksistään, sillä järjestelmää ei ole siihen tarkoitukseen luotu. Toiminnanohjausjärjestelmä voidaan integroida osaksi PDM-järjestelmää ja siihen sitä suositellaankin, jotta yrityksen eri toiminnot saadaan linkitettyä toisiinsa. PDM-järjestelmiä on markkinoilla useita erilaisia ja insinöörityön aikana vertailtiin neljää erilaista. Kartoitustyö on vasta alussa, mutta jatkuu tulevaisuudessa. Insinöörityön aikana kerätyn tiedon ja muiden tulosten ansiosta kartoituksen jatkaminen on helpompaa tulevaisuudessa.