Tyhjöturbojärjestelmän koeajon standardointi ja kehitystyö
Loippo, Aki (2018)
Loippo, Aki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087098
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitetään standardi eli vakiosuoritustapa Runtech Systems Oy:n tyhjöturbojärjestelmän FAT-testausta varten. Tämä standardi esitetään turbon koeajon ohjeistuksen ja koeajajan tarkistuslistan muodossa. Nämä dokumentit toimivat yrityksen laadunvalvonnan välineinä tasalaatuisen koeajosuorituksen takaamiseksi sekä koulutusmateriaalina uusien Pilot-laitoksen työntekijöiden perehdyttämisessä.
Työn yhteydessä tutustutaan yleisellä tasolla Runtech Systems Oy:n tyhjöturbon FAT-testaukseen, testauksen eri osa-alueisiin, testauksessa käytettävään laitteistoon sekä Pilot-laitos järjestelyihin. Työssä kiinnitetään erityishuomiota FAT-testaukseen laadunvalvonnan välineenä ja luotuun standardiin laadunvalvonnan työkaluna.
Lisäksi tarkastellaan suppeasti turbon FAT-testaukseen liittyviä kehitysmahdollisuuksia. Näitä ovat mm. tyhjöturbon reaaliaikainen kierrosnopeuden mittaus koeajopenkissä ja turbon moottoria jäähdytyttävän jäähdytysilmapuhaltimen aikaansaaman ilmavirtauksen mittaus. Muita mainittavia kehityskohteita ovat FAT-testauksen raportoinnin automatisointi, vikakirjasto esimerkkitapauksineen koeajajan vianetsinnän tueksi sekä FAT-testauksen infopaketti yrityksen myyntiorganisaatiota varten.
Tulevaisuudessa uskotaan olevan mahdollista käyttää turbon FAT-testauksen standardointia varten laadittuja dokumentteja osana yrityksen myynti- ja markkinointistrategiaa. Tätä varten tulee luoda oma FAT-testausmenettelyä mahdollisimman tiiviisti ja informatiivisesti kuvaava informaatiopaketti jo olemassa olevan materiaalin pohjalta. Kun asiakkaiden tietämys turbotuotteiden testauksesta ja laadunvalvonnasta lisääntyy, niin myös luottamus käytössä olevaan teknologiaan kasvaa. Tämä taas lisää tuotteiden kysyntää.
Alkuperäiset dokumentit eli luodut liitteet ovat poistettu tämän julkiseksi tarkoitetun opinnäytetyön yhteydestä, sillä ne ovat täysin salassapitosopimuksen (NDA) alaisia ja tarkoitettu vain yrityksen oman henkilöstön käyttöön.
Työn yhteydessä tutustutaan yleisellä tasolla Runtech Systems Oy:n tyhjöturbon FAT-testaukseen, testauksen eri osa-alueisiin, testauksessa käytettävään laitteistoon sekä Pilot-laitos järjestelyihin. Työssä kiinnitetään erityishuomiota FAT-testaukseen laadunvalvonnan välineenä ja luotuun standardiin laadunvalvonnan työkaluna.
Lisäksi tarkastellaan suppeasti turbon FAT-testaukseen liittyviä kehitysmahdollisuuksia. Näitä ovat mm. tyhjöturbon reaaliaikainen kierrosnopeuden mittaus koeajopenkissä ja turbon moottoria jäähdytyttävän jäähdytysilmapuhaltimen aikaansaaman ilmavirtauksen mittaus. Muita mainittavia kehityskohteita ovat FAT-testauksen raportoinnin automatisointi, vikakirjasto esimerkkitapauksineen koeajajan vianetsinnän tueksi sekä FAT-testauksen infopaketti yrityksen myyntiorganisaatiota varten.
Tulevaisuudessa uskotaan olevan mahdollista käyttää turbon FAT-testauksen standardointia varten laadittuja dokumentteja osana yrityksen myynti- ja markkinointistrategiaa. Tätä varten tulee luoda oma FAT-testausmenettelyä mahdollisimman tiiviisti ja informatiivisesti kuvaava informaatiopaketti jo olemassa olevan materiaalin pohjalta. Kun asiakkaiden tietämys turbotuotteiden testauksesta ja laadunvalvonnasta lisääntyy, niin myös luottamus käytössä olevaan teknologiaan kasvaa. Tämä taas lisää tuotteiden kysyntää.
Alkuperäiset dokumentit eli luodut liitteet ovat poistettu tämän julkiseksi tarkoitetun opinnäytetyön yhteydestä, sillä ne ovat täysin salassapitosopimuksen (NDA) alaisia ja tarkoitettu vain yrityksen oman henkilöstön käyttöön.