"Seiskat tutustuvat uuteen luokkaan" : Kaarinan 7.-luokkien ryhmäytymispäivien kehittäminen
Ranta, Annika (2018)
Ranta, Annika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087083
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Kaarinassa 7.- luokkalaisille järjestettäviä ryhmäytymispäiviä. Opin-näytetyön tilaajana oli Kaarinan nuorisopalvelut, joka tarjoaa toimintaa ja palveluita kaarinalaisille nuoril-le. Ryhmäytymispäivien tarkoituksena oli saada vahvistettua luokkalaisten yhteishenkeä. Seurakunta, Kaarinan nuorisopalvelut ja yläkoulut järjestävät yhdessä 7.- luokkalaisten ryhmäytymispäivät.
Opinnäytetyö keskittyy siirtymävaiheeseen alakoulusta yläkouluun sekä tarkastelee nuorten syrjäyty-mistä ja yksinäisyyttä liittyen siirtymävaiheeseen. Ryhmäytymisellä tarkoitetaan prosessia, jossa jou-kosta yksilöitä pyritään tekemään hyvin toimiva ja tiivis ryhmä. Hyvin toimiva luokka on eduksi oppimi-selle sekä ehkäisee kiusaamista ja syrjäytymistä. Ryhmäyttämisessä käytetään apuna toiminnallisia harjoitteita ja ryhmäytymisleikkejä, jotka edes auttavat ryhmän muodostumista.
Alakoulusta yläkouluun siirtyminen on monelle nuorelle iso asia. Siirtymävaiheessa nuori on murrosiän pyörteessä ja herkästi haavoittuvassa tilassa. Siirtymävaihetta tuetaan ja helpotetaan ryhmäytymisen avulla. Yksi tähän käytetyimmistä keinoista on 7.- luokkalaisille järjestettävä ryhmäytymispäivä heti syksyllä koulun alkaessa. Sosiaalisten taitojen sekä hyvinvoinnin tukeminen ovat tärkeässä roolissa tässä kohtaan nuoren yksilön elämää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten 7.- luokkalaisten ryhmäytymispäiviä voidaan kehittää. Ryh-mäytymispäivien tarkoitus on myös tuoda nuorten tietoon heille tarjottavista palveluista koulussa ja vapaa-ajalla.
Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, valmiin aineiston hyödyntämistä ja benchmar-kingia. Haastattelun avulla selvitettiin ryhmäytymispäivien nykyistä tilannetta ja kehittämistarpeita. Ky-selyllä kerättiin 7.- luokkalaisten ryhmäytymispäivissä työskenteleviltä aikuisilta palautetta, hyviä ja huonoja puolia sekä kehittämisideoita. Benchmarking kohteena oli Turun ja Uudenkaupungin ryhmäyt-tämis käytänteet yläkouluissa.
Tulosten perusteella ryhmäytyminen on tärkeää 7.- luokkalaisille yläkoulun aloittaessa ja sen jatkuminen tietoisesti on kannattavaa. Tulosten avulla saatiin selville, että ryhmäytymisen jatkuminen on tarpeellis-ta. Suurin osa kyselyyn vastanneista nuorten parissa työskentelevien mielestä suurimman osan kyse-lyyn vastanneiden mielestä ryhmäytymispäivät ovat olleet edellisellä kerralla onnistuneita.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi materiaalipaketti, joka sisältää kaiken tarvittavan tiedon ryhmäyty-mispäivien järjestämisestä ja uuden mallin ryhmäytymisen jatkamisesta. Opinnäytetyön tuotos materi-aalipankki on tulevaisuudessa hyvä pohja ryhmäytymispäivien järjestämiselle. Materiaalipaketti on suunniteltu siten, että sitä voi käyttää muutkin ryhmäytymistä toteuttavat tahot soveltaen omaan toimin-taansa.
Opinnäytetyö keskittyy siirtymävaiheeseen alakoulusta yläkouluun sekä tarkastelee nuorten syrjäyty-mistä ja yksinäisyyttä liittyen siirtymävaiheeseen. Ryhmäytymisellä tarkoitetaan prosessia, jossa jou-kosta yksilöitä pyritään tekemään hyvin toimiva ja tiivis ryhmä. Hyvin toimiva luokka on eduksi oppimi-selle sekä ehkäisee kiusaamista ja syrjäytymistä. Ryhmäyttämisessä käytetään apuna toiminnallisia harjoitteita ja ryhmäytymisleikkejä, jotka edes auttavat ryhmän muodostumista.
Alakoulusta yläkouluun siirtyminen on monelle nuorelle iso asia. Siirtymävaiheessa nuori on murrosiän pyörteessä ja herkästi haavoittuvassa tilassa. Siirtymävaihetta tuetaan ja helpotetaan ryhmäytymisen avulla. Yksi tähän käytetyimmistä keinoista on 7.- luokkalaisille järjestettävä ryhmäytymispäivä heti syksyllä koulun alkaessa. Sosiaalisten taitojen sekä hyvinvoinnin tukeminen ovat tärkeässä roolissa tässä kohtaan nuoren yksilön elämää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten 7.- luokkalaisten ryhmäytymispäiviä voidaan kehittää. Ryh-mäytymispäivien tarkoitus on myös tuoda nuorten tietoon heille tarjottavista palveluista koulussa ja vapaa-ajalla.
Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, valmiin aineiston hyödyntämistä ja benchmar-kingia. Haastattelun avulla selvitettiin ryhmäytymispäivien nykyistä tilannetta ja kehittämistarpeita. Ky-selyllä kerättiin 7.- luokkalaisten ryhmäytymispäivissä työskenteleviltä aikuisilta palautetta, hyviä ja huonoja puolia sekä kehittämisideoita. Benchmarking kohteena oli Turun ja Uudenkaupungin ryhmäyt-tämis käytänteet yläkouluissa.
Tulosten perusteella ryhmäytyminen on tärkeää 7.- luokkalaisille yläkoulun aloittaessa ja sen jatkuminen tietoisesti on kannattavaa. Tulosten avulla saatiin selville, että ryhmäytymisen jatkuminen on tarpeellis-ta. Suurin osa kyselyyn vastanneista nuorten parissa työskentelevien mielestä suurimman osan kyse-lyyn vastanneiden mielestä ryhmäytymispäivät ovat olleet edellisellä kerralla onnistuneita.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi materiaalipaketti, joka sisältää kaiken tarvittavan tiedon ryhmäyty-mispäivien järjestämisestä ja uuden mallin ryhmäytymisen jatkamisesta. Opinnäytetyön tuotos materi-aalipankki on tulevaisuudessa hyvä pohja ryhmäytymispäivien järjestämiselle. Materiaalipaketti on suunniteltu siten, että sitä voi käyttää muutkin ryhmäytymistä toteuttavat tahot soveltaen omaan toimin-taansa.