Yläkouluikäisten poikien toiveita seksuaalikasvatukseen : Kirjallisuuskatsaus
Närvänen, Johanna (2018)
Närvänen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, minkälaista seksuaalikasvatusta pojat toivovat saavansa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa kattava katsaus poikien esittämiin toiveisiin seksuaalikasvatuksen kehittämiseksi, sekä korostaa seksuaalikasvatuksen merkitystä. Opinnäytetyöstä toivotaan olevan hyötyä seksuaalikasvattajille sekä aiheesta kiinnostuneille. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii Lehtikuusen koulun terveydenhoitaja. Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi seksuaalikasvatuksen sekä seksuaalisuuden käsitteitä. Seksuaalikasvatuksen osa-alueita ovat seksuaaliopetus, -valistus ja -neuvonta. Eri kouluissa seksuaalikasvatuksen taso ja ajankohta vaihtelevat, joka luo epätasa-arvoisuutta nuorten seksuaalitietämyksen välille. Suomessa seksuaalikasvatuksen taso on maailmanlaajuisesti tarkastellen korkea, mutta sukupuolten väliset erot seksuaalitietämyksessä näkyvät selvästi. Poikien tietotaso ei ole samalla tasolla tyttöjen kanssa, ja koulujen opetusmenetelmät ovat enemmän tyttöjen oppimista palvelevaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa käytettiin systemaattisen ja kuvailevan katsauksen periaatteita. Aineisto haettiin eri tietokannoista ja tutkimukset valittiin eri kriteereiden kautta. Valitut julkaisut ovat Suomesta, Englannista ja Ruotsista. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Tulosten perusteella pojat haluavat ja tarvitsevat laadukasta seksuaalikasvatusta. He toivoivat tietoa seksuaalisuuden kehityksestä ja monimuotoisuudesta, kehosta ja tunteista, lisääntymisterveydestä sekä seksuaalisesta toiminnasta. Toiveita tuli myös erilaisista opetusmenetelmistä ja seksuaalikasvattajaan sekä kohderyhmään liittyvistä asioista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pojille tulisi antaa heidän oppimistaan palvelevaa ja mielekästä seksuaalikasvatusta. Seksuaalisuudesta tulisi puhua rohkeasti ja kannustaa avoimeen keskusteluun aiheesta. Tärkeää olisi ohjata poikia eri palveluiden piiriin, ja muistuttaa esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tarjoamasta yksilöllisestä ohjauksesta. Jatkotutkimusehdotuksiksi nousivat aikuisten kokemukset saamastaan seksuaalikasvatuksesta, seksuaalikasvatuksen eroavaisuuksien tutkiminen eri kouluissa sekä tietotekniikan hyödyntäminen seksuaalikasvatuksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa käytettiin systemaattisen ja kuvailevan katsauksen periaatteita. Aineisto haettiin eri tietokannoista ja tutkimukset valittiin eri kriteereiden kautta. Valitut julkaisut ovat Suomesta, Englannista ja Ruotsista. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Tulosten perusteella pojat haluavat ja tarvitsevat laadukasta seksuaalikasvatusta. He toivoivat tietoa seksuaalisuuden kehityksestä ja monimuotoisuudesta, kehosta ja tunteista, lisääntymisterveydestä sekä seksuaalisesta toiminnasta. Toiveita tuli myös erilaisista opetusmenetelmistä ja seksuaalikasvattajaan sekä kohderyhmään liittyvistä asioista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pojille tulisi antaa heidän oppimistaan palvelevaa ja mielekästä seksuaalikasvatusta. Seksuaalisuudesta tulisi puhua rohkeasti ja kannustaa avoimeen keskusteluun aiheesta. Tärkeää olisi ohjata poikia eri palveluiden piiriin, ja muistuttaa esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tarjoamasta yksilöllisestä ohjauksesta. Jatkotutkimusehdotuksiksi nousivat aikuisten kokemukset saamastaan seksuaalikasvatuksesta, seksuaalikasvatuksen eroavaisuuksien tutkiminen eri kouluissa sekä tietotekniikan hyödyntäminen seksuaalikasvatuksessa.