3D-mallinnusosaajan kompetenssin kehitys
Kemppainen, Minna (2018)
Kemppainen, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on 3D-mallinnuksen kompetenssin kehitys. Opinnäytetyön tarkoitus on havainnollistaa 3D-mallinnuksen kompetenssin kehitystä erityyppisten 3D-projektien ja -tehtävien avulla, jotka on tehty vuosien 2015–2017 välisenä aikana. Tavoitteena opinnäytetyössä on ollut halu tuoda esille osaamista 3D-mallinnuksen parissa, mutta myös tarve tuoda laajemmin avoimesti esille 3D-mallintamista, ja sen uutta ja oleellista roolia osana nykypäivän muotoilua. Lisäksi tavoitteena on osoittaa portfolion toimivuus menetelmänä 3D-projektien ja -tehtävien esittelyssä.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat havainnointi ja portfoliotyöskentely. Havainnointia on käytetty portfolion 3D-projektien ja -tehtävien sekä tietoperustan kokoamiseen. Lähdemateriaali tietoperustaa varten on kerätty havainnoimalla alojen kirjallisuudesta ja nettiartikkeleista, sekä aiheeseen liittyvistä opinnäytetöistä. Havainnointia on käytetty myös 3D-mallinnuksen kompetenssin esille tuomisessa 3D-projekteista ja -tehtävistä. Portfoliotyöskentelyn avulla tuodaan esille 3D-projektit ja -tehtävät, joista havainnointi tehdään.
Opinnäytetyön tuloksia ovat oman 3D-mallinnuksen osaamisen tason, osaajamallin sekä osaamisen kehityksen esille tuleminen 3D-projektien ja -tehtävien kautta. Tuloksena on myös osoitettu portfolion toimivuus, sillä menetelmä tuo laajasti esille kompetenssin kehityksen eri vaiheet, havainnollistaa oppimisprosessini, kuvaa kehitystä, pyrkimyksiä ja saavutuksia 3D-mallinnuksessa.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat havainnointi ja portfoliotyöskentely. Havainnointia on käytetty portfolion 3D-projektien ja -tehtävien sekä tietoperustan kokoamiseen. Lähdemateriaali tietoperustaa varten on kerätty havainnoimalla alojen kirjallisuudesta ja nettiartikkeleista, sekä aiheeseen liittyvistä opinnäytetöistä. Havainnointia on käytetty myös 3D-mallinnuksen kompetenssin esille tuomisessa 3D-projekteista ja -tehtävistä. Portfoliotyöskentelyn avulla tuodaan esille 3D-projektit ja -tehtävät, joista havainnointi tehdään.
Opinnäytetyön tuloksia ovat oman 3D-mallinnuksen osaamisen tason, osaajamallin sekä osaamisen kehityksen esille tuleminen 3D-projektien ja -tehtävien kautta. Tuloksena on myös osoitettu portfolion toimivuus, sillä menetelmä tuo laajasti esille kompetenssin kehityksen eri vaiheet, havainnollistaa oppimisprosessini, kuvaa kehitystä, pyrkimyksiä ja saavutuksia 3D-mallinnuksessa.