Pakurikäävän vienti Japaniin : Case Suomen Pakuri Oy
Kultti, Essi-Maarit (2018)
Kultti, Essi-Maarit
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pakurikäävän vienti Japaniin. Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä oli tutkia asioita, joita tulee ottaa huomioon pakurikäävän viennis-sä Japaniin, löytyykö pakurikäävälle tällä hetkellä markkinoita Japanissa, sekä mitä asioita tulee ottaa huomioon vientiprosessissa. Tavoitteena oli myös laatia ohjeistoa vientiprosessista. Tämän lisäksi haluttiin selvittää millaisia kauppakumppaneita japanilaiset ovat, sekä mitä markkinointikeinoja kannattaa hyödyntää Japanin markkinoilla. Opinnäytetyön aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi.
Opinnäytetyö jakaantuu kolmeen eri osa-alueeseen. Ne ovat johdanto, teoria ja empiirinen osuus. Johdannossa käydään läpi opinnäytetyön rakennetta ja tutki-muskysymyksiä, sekä käydään lyhyesti läpi, mitä kussakin opinnäytetyön kappaleessa käsitellään. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aihealueita, jotka toimivat perustana työn empiiriselle osuudelle. Empiria toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistui seitsemän henkilöä ja haastattelut suoritettiin vuoden 2018 helmikuun ja maaliskuun vaihteessa.
Tutkimustuloksilla saatiin kattavaa ja luotettavaa tietoa ja vastauksissa esiintyi
paljon samankaltaisuutta. Tämän vuoksi voidaan todeta, että jos tutkimus toteutettai-siin uudelleen, tulokset olisivat samalaiset. Johtopäätöksistä kävi ilmi, että japanilaisista saa elinikäisiä kauppakumppaneita, jos jaksaa panostaa uusien kumppanuuksien luomiseen. Lisäksi painotettiin, että yrityksen tulisi panostaa oikeiden kauppakumppaneiden valintaan sekä valita oikea kategoria myytävälle tuotteelle, jotta löydettäisiin oikeat jakelukanavat.
Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että pakurikäävällä on lähitulevai-suudessa hyvät mahdollisuudet nousta seuraavaksi Suomen vientivaltiksi. Tärkeää on kuitenkin ensin selvittää siihen liittyvää lainsäädäntöä Suomen ja Japanin osalta. Opinnäytetyön lopussa käydään vielä läpi tutkimuksen luotettavuutta ja arvioidaan omaa opinnäytetyöprosessia.
Opinnäytetyö jakaantuu kolmeen eri osa-alueeseen. Ne ovat johdanto, teoria ja empiirinen osuus. Johdannossa käydään läpi opinnäytetyön rakennetta ja tutki-muskysymyksiä, sekä käydään lyhyesti läpi, mitä kussakin opinnäytetyön kappaleessa käsitellään. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aihealueita, jotka toimivat perustana työn empiiriselle osuudelle. Empiria toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistui seitsemän henkilöä ja haastattelut suoritettiin vuoden 2018 helmikuun ja maaliskuun vaihteessa.
Tutkimustuloksilla saatiin kattavaa ja luotettavaa tietoa ja vastauksissa esiintyi
paljon samankaltaisuutta. Tämän vuoksi voidaan todeta, että jos tutkimus toteutettai-siin uudelleen, tulokset olisivat samalaiset. Johtopäätöksistä kävi ilmi, että japanilaisista saa elinikäisiä kauppakumppaneita, jos jaksaa panostaa uusien kumppanuuksien luomiseen. Lisäksi painotettiin, että yrityksen tulisi panostaa oikeiden kauppakumppaneiden valintaan sekä valita oikea kategoria myytävälle tuotteelle, jotta löydettäisiin oikeat jakelukanavat.
Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että pakurikäävällä on lähitulevai-suudessa hyvät mahdollisuudet nousta seuraavaksi Suomen vientivaltiksi. Tärkeää on kuitenkin ensin selvittää siihen liittyvää lainsäädäntöä Suomen ja Japanin osalta. Opinnäytetyön lopussa käydään vielä läpi tutkimuksen luotettavuutta ja arvioidaan omaa opinnäytetyöprosessia.