Dataorientoituneen renderöijän toteuttaminen OpenGL:llä
Rekiranta, Meri (2018)
Rekiranta, Meri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087057
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli toteuttaa pohja tarpeiden mukaisesti laajennettavalle renderöijälle. Testausta varten toteutettiin 3D-mallin prosessointi, tuonti, vienti ja lataus peliin sekä piirto pelin Team Fortress 2 -tyyppisellä varjostuksella. Rajapinnalta vaadittiin kykyä OpenGL-grafiikkarajapintaa käyttäen piirtää reaaliaikaista kuvaa rajapinnan käyttäjän spesifioimalla tavalla.
Lopputuloksena saatiin aikaan reaaliaikagrafiikan piirtoa tarvitseville sovelluksille toimiva rajapinta, joka pystyy lataamaan yksinkertaisia varjostimia ja 3D-malleja. Tuotos toimii hyvänä pohjana tuleville peliprojekteille ja alkuna käyttötarkoituksia varten laajennettavalle pelimoottorille.
Lopputuloksena saatiin aikaan reaaliaikagrafiikan piirtoa tarvitseville sovelluksille toimiva rajapinta, joka pystyy lataamaan yksinkertaisia varjostimia ja 3D-malleja. Tuotos toimii hyvänä pohjana tuleville peliprojekteille ja alkuna käyttötarkoituksia varten laajennettavalle pelimoottorille.