Asiakastyytyväisyys Metsänhoitoyhdistys Keskipohjan alueella
Åivo, Paavo (2018)
Åivo, Paavo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087015
Tiivistelmä
Metsänhoitoyhdistysten tarkoituksena on edistää metsänomistajien harjoittaman metsätalouden kannattavuutta sekä tarjota metsänomistajien tarvitsemia palveluita. Metsänhoitoyhdistyslain viimeisin lakimuutos tuli voimaan vuoden 2015 alussa, ja yhtenä merkittävänä muutoksena laissa oli liiketoimintaa koskevien rajoitusten purkaminen. Asiakastyytyväisyyden selvittäminen on tärkeää yhdistysten ollessa muutoksen vaiheessa.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Metsänhoitoyhdistys Keskipohja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys Metsänhoitoyhdistys Keskipohjan tarjoamiin palveluihin, sekä yhteydenottoon ja kommunikointiin yhdistyksen toimihenkilöiden kanssa. Vastaamalla kyselyyn asiakkailla oli mahdollisuus ilmaista tyytyväisyytensä eri palveluja ja toimihenkilöiden toimintaa kohtaan, sekä antaa parannusehdotuksia yhdistyksen toimintaan liittyen.
Metsänhoitoyhdistys Keskipohjalla on nykyään noin 7000 jäsentä. Tutkimusta varten asiakasrekisteristä valittiin asiakkaita, jotka ovat käyttäneet yhdistyksen palveluita vuosien 2015 ja 2018 välillä. Kyselylomake lähetettiin 300:lle asiakkaalle ja vastauksia saapui 102 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella yhdistyksen asiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja toimihenkilöiden toimintaan. Eri palveluiden ja yhteydenoton sekä kommunikoinnin kokonaisarvosanat olivat keskiarvoltaan hyviä. Vastaajat myös suosittelevat ja käyttävät yhdistyksen palveluita melko tai hyvin todennäköisesti jatkossakin. Jonkin verran kritiikkiä saivat esimerkiksi tiettyjen palveluiden hinnat sekä toimenpiteiden etenemisestä ilmoittaminen. Kyselystä saatujen tulosten avulla yhdistyksen toimintaa ja palveluita pyritään kehittämään entistä paremmiksi ja tehokkaammiksi.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Metsänhoitoyhdistys Keskipohja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys Metsänhoitoyhdistys Keskipohjan tarjoamiin palveluihin, sekä yhteydenottoon ja kommunikointiin yhdistyksen toimihenkilöiden kanssa. Vastaamalla kyselyyn asiakkailla oli mahdollisuus ilmaista tyytyväisyytensä eri palveluja ja toimihenkilöiden toimintaa kohtaan, sekä antaa parannusehdotuksia yhdistyksen toimintaan liittyen.
Metsänhoitoyhdistys Keskipohjalla on nykyään noin 7000 jäsentä. Tutkimusta varten asiakasrekisteristä valittiin asiakkaita, jotka ovat käyttäneet yhdistyksen palveluita vuosien 2015 ja 2018 välillä. Kyselylomake lähetettiin 300:lle asiakkaalle ja vastauksia saapui 102 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella yhdistyksen asiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja toimihenkilöiden toimintaan. Eri palveluiden ja yhteydenoton sekä kommunikoinnin kokonaisarvosanat olivat keskiarvoltaan hyviä. Vastaajat myös suosittelevat ja käyttävät yhdistyksen palveluita melko tai hyvin todennäköisesti jatkossakin. Jonkin verran kritiikkiä saivat esimerkiksi tiettyjen palveluiden hinnat sekä toimenpiteiden etenemisestä ilmoittaminen. Kyselystä saatujen tulosten avulla yhdistyksen toimintaa ja palveluita pyritään kehittämään entistä paremmiksi ja tehokkaammiksi.