Miksi ihmiset käyttävät koruja? : – Asiakaslähtöinen korumalliston suunnittelu
Loppi, Tiia (2018)
Loppi, Tiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076944
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymykseen, ”Miksi ihmiset käyttävät koruja” ja aineiston perusteella luoda mallinnetut korumalliston hahmomallit. Menetelmänä käytettiin asiakaskyselyä, testiryhmää ja näiden pohjalta mallinnettiin juhlivalle naiselle tai morsiamelle suunnattu juhlakorumallisto Sirius.
Tämä työ on kaksiosainen sisältäen produktion ja tutkimuksellisen osuuden. Toimeksiantajan roolissa toimii tulevaisuuden yritykseni Yritys X, jolle suunniteltiin ensimmäisen korumalliston hahmomallit 3D-mallinnusohjelmaa hyödyntäen.
Produktio-osuuden tukena toimi tutkimuksellinen osuus, jossa perehdyttiin tarkemmin korujen käytön taustoihin, hakemalla vastausta siihen, miksi ihmiset käyttävät koruja, mikä niiden merkitys on ja minkälaiset käyttäjien ostotottumukset ovat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jota levitettiin Facebookia hyödyntäen. Tulosten avulla määriteltiin tarpeiden pohjalta kohderyhmä, josta poimittiin testivastaajat. Testiryhmä toimi korumalliston suunnittelun avustajina ja arvioijina. Työelämän yhteistyökumppanina ja palautteen antajana toimi graafinen muotoilija Riina Hokkanen.
Lopputuloksena mallinnettiin hopeisen juhlakorumalliston hahmomallit ja luotiin toimintamalli uusien mallistojen suunnittelun pohjaksi.
Tämä työ on kaksiosainen sisältäen produktion ja tutkimuksellisen osuuden. Toimeksiantajan roolissa toimii tulevaisuuden yritykseni Yritys X, jolle suunniteltiin ensimmäisen korumalliston hahmomallit 3D-mallinnusohjelmaa hyödyntäen.
Produktio-osuuden tukena toimi tutkimuksellinen osuus, jossa perehdyttiin tarkemmin korujen käytön taustoihin, hakemalla vastausta siihen, miksi ihmiset käyttävät koruja, mikä niiden merkitys on ja minkälaiset käyttäjien ostotottumukset ovat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jota levitettiin Facebookia hyödyntäen. Tulosten avulla määriteltiin tarpeiden pohjalta kohderyhmä, josta poimittiin testivastaajat. Testiryhmä toimi korumalliston suunnittelun avustajina ja arvioijina. Työelämän yhteistyökumppanina ja palautteen antajana toimi graafinen muotoilija Riina Hokkanen.
Lopputuloksena mallinnettiin hopeisen juhlakorumalliston hahmomallit ja luotiin toimintamalli uusien mallistojen suunnittelun pohjaksi.