Työvaiheiden eteneminen ja ohjeistus
Nissilä, Olli (2018)
Nissilä, Olli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Seinäjoella sijaitseva Tibnor Oy:n teräspalvelukeskus, joka on pohjoismainen metallien jakelija. Työn päätarkoituksena oli perehtyä tilaus-toimitusprosessiin ja selvittää, mitä voitaisiin tehdä toisin, jotta se helpottaisi tai nopeuttaisi seuraavaa työvaihetta. Selvityksessä ei kuitenkaan käyty pelkästään seuraavaa työvaihetta koskevia asioita läpi, vaan käytiin laajemmin läpi koko kyseessä oleva työvaihe sekä aikaisempia työvaiheita.
Haastattelu on yksi yleisimpiä tiedonkeruumuotoja. Haastattelutilanteessa haastattelija on haastateltavan kanssa suorassa kielellisessä vuorovaikutuksessa, mikä tuo mahdolliseksi saada esiin vastauksien takaa löytyviä motiiveja sekä selventää tai syventää saatuja vastauksia. Myös mielipiteiden perustelua voidaan pyytää. Tuottavuuden parantaminen esimerkiksi Lean-toiminnassa ei perustu työtahdin kasvattamiseen, vaan monien erilaisten hukkien poistamiseen. Hukalla tarkoitetaan käytännössä kaikenlaista turhaa ja arvoa lisäämätöntä työtä. Hukat ovat esteenä tehokkaan työn tekemiselle. Kun yrityksessä kehitetään uusia toimintatapoja tai tuotantomenetelmiä, löytyy ohjeille selkeä tarve.
Tilaus-toimitusprosessia käytiin läpi haastatteluiden muodossa. Niiden tarkoitus oli selvittää sisäisen asiakkuuden toimivuutta, ja etsiä siitä epäkohtia ja ongelmia. Haastattelut toteutettiin jokaisen työvaiheen kohdalla, aina myynnistä valmiin tuotteen lähetykseen saakka. Työn pohjana toimi syksyllä 2017 projektiopinnoissa aloitetut haastattelut. Tuloksien perusteella oli tehtävänä luoda jokaiselle työvaiheelle ohjeistus, joiden mukaan toimien havaitut epäkohdat ja ongelmat poistuisivat. Tämän työn hyödyt liittyvät laaja-alaisesti koko Seinäjoen Tibnorin toimintaan. Työvaiheiden ketjun on mahdollista toimia paremmin ja sujuvammin sekä läpimenoajan on mahdollista lyhentyä. Lisäksi yrityksen sisäiset asiakkuudet toimivat paremmin. Tämä hyödyttää paljon myös loppuasiakasta, joka saa tilaamansa tuotteet nopeammin ja paremmalla laadulla. Se vaikuttaa positiivisesti koko Tibnorin maineeseen toimittajana.
Haastattelu on yksi yleisimpiä tiedonkeruumuotoja. Haastattelutilanteessa haastattelija on haastateltavan kanssa suorassa kielellisessä vuorovaikutuksessa, mikä tuo mahdolliseksi saada esiin vastauksien takaa löytyviä motiiveja sekä selventää tai syventää saatuja vastauksia. Myös mielipiteiden perustelua voidaan pyytää. Tuottavuuden parantaminen esimerkiksi Lean-toiminnassa ei perustu työtahdin kasvattamiseen, vaan monien erilaisten hukkien poistamiseen. Hukalla tarkoitetaan käytännössä kaikenlaista turhaa ja arvoa lisäämätöntä työtä. Hukat ovat esteenä tehokkaan työn tekemiselle. Kun yrityksessä kehitetään uusia toimintatapoja tai tuotantomenetelmiä, löytyy ohjeille selkeä tarve.
Tilaus-toimitusprosessia käytiin läpi haastatteluiden muodossa. Niiden tarkoitus oli selvittää sisäisen asiakkuuden toimivuutta, ja etsiä siitä epäkohtia ja ongelmia. Haastattelut toteutettiin jokaisen työvaiheen kohdalla, aina myynnistä valmiin tuotteen lähetykseen saakka. Työn pohjana toimi syksyllä 2017 projektiopinnoissa aloitetut haastattelut. Tuloksien perusteella oli tehtävänä luoda jokaiselle työvaiheelle ohjeistus, joiden mukaan toimien havaitut epäkohdat ja ongelmat poistuisivat. Tämän työn hyödyt liittyvät laaja-alaisesti koko Seinäjoen Tibnorin toimintaan. Työvaiheiden ketjun on mahdollista toimia paremmin ja sujuvammin sekä läpimenoajan on mahdollista lyhentyä. Lisäksi yrityksen sisäiset asiakkuudet toimivat paremmin. Tämä hyödyttää paljon myös loppuasiakasta, joka saa tilaamansa tuotteet nopeammin ja paremmalla laadulla. Se vaikuttaa positiivisesti koko Tibnorin maineeseen toimittajana.