"ONLINESTA OFFLINEEN - OHJEITA UNENHUOLLOSTA LUKIOLAISILLE" : Opas lukioikäisten nuorten nukkumisesta ja ruutuajan käytöstä
Vesterinen, Essi; Eskola, Ella-Riikka (2018)
Vesterinen, Essi
Eskola, Ella-Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe käsitteli lukiolaisten nukkumista ja ruutuajan käyttöä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia terveyttä edistävä materiaali lukiolaisille ruutuajasta ja sen merkityksestä uneen sekä hyvän ja riittävän unen tärkeydestä nuorelle. Opinnäytetyössä tästä terveyttä edistävästä materiaalista käytettiin termiä opas. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Ulvilan lukion kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kannustaa Ulvilan lukiolaisia pohtimaan heidän elektroniikan käyttöä ja ruutuaikaa sekä nukkumistottumuksia. Tavoitteena oli myös tehdä materiaalista terveydenhoitajan työhön sopiva terveysneuvonnan väline, jota voi käyttää esimerkiksi terveystarkastusten yhteydessä.
Teoreettisessa osassa käsiteltiin nuoren unta, nuoren ruutuajan käyttöä ja sen vaikutuksia uneen sekä terveyden edistämistä opiskeluterveydenhuollossa. Lisäksi käsiteltiin terveyttä edistävän materiaalin laatimiseen liittyviä käsitteitä kuten terveysviestintää sekä terveyden lukutaidon kehittymistä.
Ennen oppaan laatimista Ulvilan lukiolaisille tehtiin kyselynä toteutettu selvitys, jonka tarkoituksena oli saada tietoa Ulvilan lukiolaisten ruutuajan käytöstä ja nukkumistottumuksista. Oppaaseen sisällytettiin nuorelle kohdennettua tietoa unesta ja ruutuajasta, jonka lisäksi siinä esitettiin osa selvityksen tuloksista sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuoden 2015 kouluterveyskyselyn keskeisimpiä nuoren uneen ja jaksamiseen liittyviä tuloksia. Oppaasta tehtiin paperinen ja sähköinen versio, jotka annettiin Ulvilan lukiolaisten ja heidän terveydenhoitajan käyttöön. Terveydenhoitaja voi jakaa lukiolaisille oppaan sähköisen version sen takakannessa sijaitsevan QR-koodin avulla.
Oppaan onnistumista arvioitiin Ulvilan lukiolaisille ja heidän terveydenhoitajalleen tehdyn palautekyselyn avulla. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa oppaan sisältöön ja ulkoasuun liittyvistä asioista sekä saiko opas lukiolaisia pohtimaan omaa elektroniikan käyttöään. Saadun palautteen perusteella voitiin päätellä oppaan olevan ulkoasultaan onnistunut kokonaisuus, joka herättää lukijan mielenkiinnon sekä on sisällöltään ymmärrettävä ja loogisesti etenevä, jossa tieto on helposti saatavilla ja löydettävissä. Terveydenhoitajan palautteen perusteella opas toimii hyvin ohjaus- ja opetusmateriaalina, jollaiseksi se oli tarkoitettu.
Teoreettisessa osassa käsiteltiin nuoren unta, nuoren ruutuajan käyttöä ja sen vaikutuksia uneen sekä terveyden edistämistä opiskeluterveydenhuollossa. Lisäksi käsiteltiin terveyttä edistävän materiaalin laatimiseen liittyviä käsitteitä kuten terveysviestintää sekä terveyden lukutaidon kehittymistä.
Ennen oppaan laatimista Ulvilan lukiolaisille tehtiin kyselynä toteutettu selvitys, jonka tarkoituksena oli saada tietoa Ulvilan lukiolaisten ruutuajan käytöstä ja nukkumistottumuksista. Oppaaseen sisällytettiin nuorelle kohdennettua tietoa unesta ja ruutuajasta, jonka lisäksi siinä esitettiin osa selvityksen tuloksista sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuoden 2015 kouluterveyskyselyn keskeisimpiä nuoren uneen ja jaksamiseen liittyviä tuloksia. Oppaasta tehtiin paperinen ja sähköinen versio, jotka annettiin Ulvilan lukiolaisten ja heidän terveydenhoitajan käyttöön. Terveydenhoitaja voi jakaa lukiolaisille oppaan sähköisen version sen takakannessa sijaitsevan QR-koodin avulla.
Oppaan onnistumista arvioitiin Ulvilan lukiolaisille ja heidän terveydenhoitajalleen tehdyn palautekyselyn avulla. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa oppaan sisältöön ja ulkoasuun liittyvistä asioista sekä saiko opas lukiolaisia pohtimaan omaa elektroniikan käyttöään. Saadun palautteen perusteella voitiin päätellä oppaan olevan ulkoasultaan onnistunut kokonaisuus, joka herättää lukijan mielenkiinnon sekä on sisällöltään ymmärrettävä ja loogisesti etenevä, jossa tieto on helposti saatavilla ja löydettävissä. Terveydenhoitajan palautteen perusteella opas toimii hyvin ohjaus- ja opetusmateriaalina, jollaiseksi se oli tarkoitettu.