Asiakasyhteistyön kehittäminen Järvi-Pohjanmaan perusturvassa perhepalveluiden asiakasraadin avulla
Piri, Saila; Kantanen, Minna (2018)
Piri, Saila
Kantanen, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076872
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan julkisten palveluiden kehittämisessä on nostettu esiin asiakasnäkökulma ja asiakkaan kokemuksellinen tieto. Palveluita halutaan kehittää asiakaslähtöisiksi ottamalla asiakkaat mukaan niiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Erilaisia yhteistyömenetelmiä kokeillaan ja mallinnetaan valtakunnallisesti. Opinnäytetyön tilaajana ja yhteistyötahona oli Järvi-Pohjanmaan perusturva, ja työn päätavoitteena asiakasosallisuuden kehittäminen perhepalveluissa asiakasraadin avulla. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteena oli asiakasraadin suunnittelu, toteutus ja saattaminen toimintaan.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin mm. asiakkaiden osallisuutta ja osallistumismahdollisuuksia. Teoriasta muodostettiin SWOT-analyysi, koska sieltä nousi selkeästi esiin asiakasraatitoiminnan mahdollistavia ja sitä uhkaavia ulkoisia tekijöitä sekä raadin työskentelyyn vaikuttavia sisäisiä vahvuuksia ja heikkouksia, jotka saattavat vaikeuttaa työskentelyä. Opinnäytetyössä haluttiin lisäksi arvioida asiakasraadin toimintaedellytyksiä havainnoimalla ja tekemällä kysely raadin jäsenille sekä haastattelemalla organisaation johtoa ja kaupungin luottamushenkilöitä. Menetelmien avulla kootusta tiedosta muodostettiin perhepalveluiden asiakasraadin SWOT-analyysi.
Asiakasraati aloitti toimintansa marraskuussa 2017. Raati muodostettiin asiakkaista ja työntekijöistä, koska yhtenä osatavoitteena oli toimijoiden välisen yhteistyön kehittäminen. Asiakasraati menetelmänä sekä raadin toiminta koettiin hyvänä mahdollisuutena vaikuttaa perhepalveluiden kehittämiseen. Järvi-Pohjanmaan perusturvassa haluttiin aidosti kehittää asiakasosallisuutta, ja siihen oli varauduttu tarvittavin resurssein. Suurimpana uhkana toiminnan jatkumiselle koettiin jäsenten sitoutuminen ja uusien jäsenten saaminen mukaan asiakasraatitoimintaan. Kuntalaisia ja asiakkaita haluttiin aktiivisemmin mukaan yhteisten palveluiden kehittämiseen. Samalla kuitenkin asiakkaiden vaikuttamismahdollisuudet ja suoran demokratian käyttö nähtiin uutena asiana, joka vaatii yleistä asennemuutosta. Tulevaisuudessa voitaisiinkin tutkia, onko asiakasraadin ideoita ja kehittämisehdotuksia hyödynnetty.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin mm. asiakkaiden osallisuutta ja osallistumismahdollisuuksia. Teoriasta muodostettiin SWOT-analyysi, koska sieltä nousi selkeästi esiin asiakasraatitoiminnan mahdollistavia ja sitä uhkaavia ulkoisia tekijöitä sekä raadin työskentelyyn vaikuttavia sisäisiä vahvuuksia ja heikkouksia, jotka saattavat vaikeuttaa työskentelyä. Opinnäytetyössä haluttiin lisäksi arvioida asiakasraadin toimintaedellytyksiä havainnoimalla ja tekemällä kysely raadin jäsenille sekä haastattelemalla organisaation johtoa ja kaupungin luottamushenkilöitä. Menetelmien avulla kootusta tiedosta muodostettiin perhepalveluiden asiakasraadin SWOT-analyysi.
Asiakasraati aloitti toimintansa marraskuussa 2017. Raati muodostettiin asiakkaista ja työntekijöistä, koska yhtenä osatavoitteena oli toimijoiden välisen yhteistyön kehittäminen. Asiakasraati menetelmänä sekä raadin toiminta koettiin hyvänä mahdollisuutena vaikuttaa perhepalveluiden kehittämiseen. Järvi-Pohjanmaan perusturvassa haluttiin aidosti kehittää asiakasosallisuutta, ja siihen oli varauduttu tarvittavin resurssein. Suurimpana uhkana toiminnan jatkumiselle koettiin jäsenten sitoutuminen ja uusien jäsenten saaminen mukaan asiakasraatitoimintaan. Kuntalaisia ja asiakkaita haluttiin aktiivisemmin mukaan yhteisten palveluiden kehittämiseen. Samalla kuitenkin asiakkaiden vaikuttamismahdollisuudet ja suoran demokratian käyttö nähtiin uutena asiana, joka vaatii yleistä asennemuutosta. Tulevaisuudessa voitaisiinkin tutkia, onko asiakasraadin ideoita ja kehittämisehdotuksia hyödynnetty.