Laskutusprosessin mallintaminen ja kehittäminen
Luojus, Emmi (2018)
Luojus, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076852
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli mallintaa turvallisuusalan yrityksen laskutusprosessi. Toinen tavoite oli etsiä prosessin ongelmakohtia ja kehittää niihin ratkaisut ja saada prosessista toimivampi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus on lähtökohtaisesti todellisen elämän kuvaamista. Siinä pyritään keräämään yksityiskohtaista tietoa yksittäisestä tapauksesta. Tässä työssä tiedonkeruu tehtiin päivittäisessä työssä prosessin parissa työskentelemällä, ongelmakohtia havainnoimalla ja prosessin kulkua seuraamalla. Tietoa kerättiin myös muiden prosessin parissa työskentelevien kanssa keskustelemalla. Keskustelut käytiin palavereissa tai henkilöitä haastattelemalla.
Keskustelujen avulla ja prosessin parissa työskentelemällä saatiin hyvin selvitettyä, mitä ongelmia prosessissa oli ja mihin suuntaan sitä tulisi kehittää ja parantaa. Esiin nousseita ongelmakohtia laskutusprosessissa oli tuottojen ohjautuminen väärälle organisaatiolle ja asiakkaiden maksuehtojen sekä laskutustietojen virheellisyys.
Kehitysehdotuksena esitettiin, että yritys ottaa käyttöön projektin avauslomakkeen, joka helpottaa puuttuvien tietojen keräämistä ja josta käy ilmi, mille organisaatiolle tuottojen tulee ohjautua. Kehitysehdotusten lopputuloksena prosessin kulku helpottuu ja laskuvirheitä saadaan minimoitua.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus on lähtökohtaisesti todellisen elämän kuvaamista. Siinä pyritään keräämään yksityiskohtaista tietoa yksittäisestä tapauksesta. Tässä työssä tiedonkeruu tehtiin päivittäisessä työssä prosessin parissa työskentelemällä, ongelmakohtia havainnoimalla ja prosessin kulkua seuraamalla. Tietoa kerättiin myös muiden prosessin parissa työskentelevien kanssa keskustelemalla. Keskustelut käytiin palavereissa tai henkilöitä haastattelemalla.
Keskustelujen avulla ja prosessin parissa työskentelemällä saatiin hyvin selvitettyä, mitä ongelmia prosessissa oli ja mihin suuntaan sitä tulisi kehittää ja parantaa. Esiin nousseita ongelmakohtia laskutusprosessissa oli tuottojen ohjautuminen väärälle organisaatiolle ja asiakkaiden maksuehtojen sekä laskutustietojen virheellisyys.
Kehitysehdotuksena esitettiin, että yritys ottaa käyttöön projektin avauslomakkeen, joka helpottaa puuttuvien tietojen keräämistä ja josta käy ilmi, mille organisaatiolle tuottojen tulee ohjautua. Kehitysehdotusten lopputuloksena prosessin kulku helpottuu ja laskuvirheitä saadaan minimoitua.