S-mobiili marketkaupassa
Salonen, Antti (2018)
Salonen, Antti
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076844
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin toimeksiantona ennalta määritettyyn kohderyhmään kuuluvien asiakasomistajien toiveita, joita heillä on S-mobiilisovellukseen tuotettavista marketkaupan eduista. Työ toteutettiin toimeksiantona Osuuskauppa KPO:lle.
Koska älylaitteet ovat nykyisin jokapäiväistä arkea, on älypuhelin sovellus hyödyllinen ja välttämättömäksi muodostuva tukiväline yrityksen liiketoiminnalle sekä lisäarvon tuottaja asiakkaalle.
Tutkimuksessa selvitetään pääasiassa perheiden sekä nuorten aikuisten, mutta myös muiden asiakkaiden toiveita tuotettavista eduista. Kohderyhmänä työssä olivat nuoret aikuiset sekä lapsiperheet. Tutkimukseen vastanneiden kesken arvottiin S-ryhmän lahjakortti. Otannan keräys toteutettiin Kokkolan Prisma-myymälässä tutkimuslomakkeen avulla vastauksia keräten. Tuloksista muodostettiin työhön kuvaajia ja niitä analysoitiin sekä tarkennettiin tutkimusraportissa. Työn tulokset olivat enimmäkseen sellaiset kuin odotettiinkin.
Tutkimuksessa vastaajia kiinnostivat selvästi eniten ruokatuotteet sekä elektroniikka. Poikkeuksena oli heikko kiinnostus leluja kohtaan vastaanottajien keskuudessa. Tulokset mukailevat kirjoittajan ennakko-arvioita melko hyvin, pois lukien lelujen heikko menestys vastaajien keskuudessa.
Koska älylaitteet ovat nykyisin jokapäiväistä arkea, on älypuhelin sovellus hyödyllinen ja välttämättömäksi muodostuva tukiväline yrityksen liiketoiminnalle sekä lisäarvon tuottaja asiakkaalle.
Tutkimuksessa selvitetään pääasiassa perheiden sekä nuorten aikuisten, mutta myös muiden asiakkaiden toiveita tuotettavista eduista. Kohderyhmänä työssä olivat nuoret aikuiset sekä lapsiperheet. Tutkimukseen vastanneiden kesken arvottiin S-ryhmän lahjakortti. Otannan keräys toteutettiin Kokkolan Prisma-myymälässä tutkimuslomakkeen avulla vastauksia keräten. Tuloksista muodostettiin työhön kuvaajia ja niitä analysoitiin sekä tarkennettiin tutkimusraportissa. Työn tulokset olivat enimmäkseen sellaiset kuin odotettiinkin.
Tutkimuksessa vastaajia kiinnostivat selvästi eniten ruokatuotteet sekä elektroniikka. Poikkeuksena oli heikko kiinnostus leluja kohtaan vastaanottajien keskuudessa. Tulokset mukailevat kirjoittajan ennakko-arvioita melko hyvin, pois lukien lelujen heikko menestys vastaajien keskuudessa.