Sanoista seikkailuun! : Roolipelikasvatus monialaisena menetelmänä osana Kirjan talo ry:n toimintaa
Mäki, Arttu (2018)
Mäki, Arttu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076821
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee roolipelaamisen hyödyntämistä nuorisotyön ja ryhmänohjaamisen välineenä.
Roolipelaaminen yhdistää kollektiivista tarinankerrontaa perinteisiin lautapeleihin, luoden niistä
poikkeavan yhteisöllisen kokemuksen. Roolipelissä pelaaja ohjaa kuvitteellista hahmoa
pelimaailmassa. 2010-luvulla roolipelaamisesta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö, jonka sovelluksia on
alettu hyödyntää ohjaustyössä ja opetuksessa.
Opinnäytetyöni tilaaja on Kirjan talo – Bokens hus ry. Kirjan talo järjestää monimuotoista
sanataiteellista ohjaustoimintaa Turussa. Työni keskittyy pelikirjoittamisen ja roolipelaamisen kerhoihin,
joiden avulla Kirjan talo kehittää peruskouluikäisten nuorten luku- ja kirjoitusharrastusta.
Kehittämistyöni tutkimuskysymyksenä oli: Voidaanko roolipelikasvatusta hyödyntää nuorten kielellisen
ilmaisun kehityksen tukena. Mitä hyötyjä ja haittoja tähän liittyy? Työn tavoitteena oli myös tämän
kerhotoiminnan standardisointi ja kehittäminen kokonaisuudeksi, jolla Kirjan talo voi kouluttaa
ohjaajiaan roolipelikasvattajiksi. Kirjan talon on tarkoitus myydä opinnäytetyöni tuotosta myös valmiina
ostopalveluna kirjastoille sekä muille mahdollisille tilaajille.
Työni toteutui laadullisena ja konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytin
benchmarkingia, osallistuvaa havainnointia ja teemahaastattelua. Opinnäytetyöni tuotoksen eli
Roolipelikasvattajan työkalupakki -oppaan suunnittelu ja pilotointi tapahtui aivoriihenä alan harrastajien
ja muiden ohjaajien palautteen avulla. Aineistonkeruu osoitti, että oikein markkinoituna roolipeli vetää
puoleensa ihmisiä ikäryhmään, sukupuoleen tai kirjoitus- ja lukutaitoon katsomatta. Menetelmä vaatii
kuitenkin toimiakseen jatkuvuutta ja ohjaajan sitoutumista.
Aineiston pohjalta valmistui opas Roolipelikasvattajan työkalupakki. Opas sisältää yleisosan, jossa
avataan roolipelaamisen mekaniikkaa ja tutustutetaan lukija pelin kulkuun. Menetelmäosa on
suunniteltu nuorisotyötä tekeviä ohjaajia varten. Siinä avataan roolipelin käyttöä ohjausmetodina ja
käydään läpi positiivisia vaikutuksia sekä haasteita, joita ohjaustilanteisiin liittyy. Oppaan lopussa on
Kirjan talon kerhokäyttöön suunniteltu lyhyt roolipeli, johon sisältyy kahdeksan pelikerran jatkumo eli
kampanja. Kampanjan tarkoitus on tutustuttaa sekä ohjaaja että ohjattavat pelin kulkuun ja tarjota
valmis pohja, jolle ohjaaja voi rakentaa toimintansa.
Roolipelaaminen yhdistää kollektiivista tarinankerrontaa perinteisiin lautapeleihin, luoden niistä
poikkeavan yhteisöllisen kokemuksen. Roolipelissä pelaaja ohjaa kuvitteellista hahmoa
pelimaailmassa. 2010-luvulla roolipelaamisesta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö, jonka sovelluksia on
alettu hyödyntää ohjaustyössä ja opetuksessa.
Opinnäytetyöni tilaaja on Kirjan talo – Bokens hus ry. Kirjan talo järjestää monimuotoista
sanataiteellista ohjaustoimintaa Turussa. Työni keskittyy pelikirjoittamisen ja roolipelaamisen kerhoihin,
joiden avulla Kirjan talo kehittää peruskouluikäisten nuorten luku- ja kirjoitusharrastusta.
Kehittämistyöni tutkimuskysymyksenä oli: Voidaanko roolipelikasvatusta hyödyntää nuorten kielellisen
ilmaisun kehityksen tukena. Mitä hyötyjä ja haittoja tähän liittyy? Työn tavoitteena oli myös tämän
kerhotoiminnan standardisointi ja kehittäminen kokonaisuudeksi, jolla Kirjan talo voi kouluttaa
ohjaajiaan roolipelikasvattajiksi. Kirjan talon on tarkoitus myydä opinnäytetyöni tuotosta myös valmiina
ostopalveluna kirjastoille sekä muille mahdollisille tilaajille.
Työni toteutui laadullisena ja konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytin
benchmarkingia, osallistuvaa havainnointia ja teemahaastattelua. Opinnäytetyöni tuotoksen eli
Roolipelikasvattajan työkalupakki -oppaan suunnittelu ja pilotointi tapahtui aivoriihenä alan harrastajien
ja muiden ohjaajien palautteen avulla. Aineistonkeruu osoitti, että oikein markkinoituna roolipeli vetää
puoleensa ihmisiä ikäryhmään, sukupuoleen tai kirjoitus- ja lukutaitoon katsomatta. Menetelmä vaatii
kuitenkin toimiakseen jatkuvuutta ja ohjaajan sitoutumista.
Aineiston pohjalta valmistui opas Roolipelikasvattajan työkalupakki. Opas sisältää yleisosan, jossa
avataan roolipelaamisen mekaniikkaa ja tutustutetaan lukija pelin kulkuun. Menetelmäosa on
suunniteltu nuorisotyötä tekeviä ohjaajia varten. Siinä avataan roolipelin käyttöä ohjausmetodina ja
käydään läpi positiivisia vaikutuksia sekä haasteita, joita ohjaustilanteisiin liittyy. Oppaan lopussa on
Kirjan talon kerhokäyttöön suunniteltu lyhyt roolipeli, johon sisältyy kahdeksan pelikerran jatkumo eli
kampanja. Kampanjan tarkoitus on tutustuttaa sekä ohjaaja että ohjattavat pelin kulkuun ja tarjota
valmis pohja, jolle ohjaaja voi rakentaa toimintansa.