Pienryhmätoiminta ja sen kehittäminen erityiskoulutus- ja päivätoimintayksikössä
Närhi, Viivi (2018)
Närhi, Viivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076813
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni perehdyn pienryhmädynamiikkaan, sen haasteisiin, tuloksiin, sekä kehitysideoihin. Toteutin opinnäytteeni kvalitatiivisenä tutkimuksena, jossa käytän tutkimusmenetelminä tutkittavien kohderyhmien haastatteluja, sekä tutkittavien kohderyhmien käytännön havainnointia. Työn tilaajana toimi Seinäjoen erityiskasvatus ja päivätoimintayksikkö Kaarisilta, joka kuuluu Etelä-Pohjanmaan Tuki- ja osaamiskeskus Eskooseen.
Pääsin havainnoimaan ja saamaan vastauksia kysymyksiini; Miten ryhmän koko vaikuttaa ohjaajan rooliin, mitä kommunikaatiomenetelmiä Kaarisilta käyttää, miten kommunikaatiomenetelmät vaikuttavat tuloksellisuuteen, pienryhmän hyödyt, haasteet, mitä jos ryhmä olisi suurempi, kuinka paljon yksilöohjausta käytetään ryhmän sisäisesti, vaikuttaako yksilöohjauksen käyttö tuloksellisuuteen, riittävätkö resurssit suhteessa ohjaajamäärä ja ryhmäkoko, työryhmän toimivuuteen vaikuttavat tekijät, sekä toiminnan ja toimivuuden kehittämisideat. Tämän kaltaisin kysymyksin lähestyin henkilökuntaa.
Tavoitteenani oli myös saada vastauksia asiakkailta, joita lähestyin kysymyksin tyytyväisyydestä ryhmäkokoon, onko ryhmä liian pieni, sopiva, vai liian suuri, kokeeko asiakas ryhmädynamiikan hyväksi ja toimivaksi vai olisiko siinä parantamisen varaa, onko asiakas saanut ystäviä ryhmän sisällä, asiakkaan kehittämisideoita yhteishengen parantamiseksi, kokeeko asiakas antamansa panoksen ryhmässä tärkeäksi ja saako hän äänensä kuuluville, miten asiakas ajattelee ryhmän toimivuuden muuttuvan, mikäli ryhmäkoko olisi suurempi tai pienempi, sekä miten asiakas näkee ja kokee oman itsensä vaikuttavan ryhmän yhteishenkeen.
Pääsin havainnoimaan ja saamaan vastauksia kysymyksiini; Miten ryhmän koko vaikuttaa ohjaajan rooliin, mitä kommunikaatiomenetelmiä Kaarisilta käyttää, miten kommunikaatiomenetelmät vaikuttavat tuloksellisuuteen, pienryhmän hyödyt, haasteet, mitä jos ryhmä olisi suurempi, kuinka paljon yksilöohjausta käytetään ryhmän sisäisesti, vaikuttaako yksilöohjauksen käyttö tuloksellisuuteen, riittävätkö resurssit suhteessa ohjaajamäärä ja ryhmäkoko, työryhmän toimivuuteen vaikuttavat tekijät, sekä toiminnan ja toimivuuden kehittämisideat. Tämän kaltaisin kysymyksin lähestyin henkilökuntaa.
Tavoitteenani oli myös saada vastauksia asiakkailta, joita lähestyin kysymyksin tyytyväisyydestä ryhmäkokoon, onko ryhmä liian pieni, sopiva, vai liian suuri, kokeeko asiakas ryhmädynamiikan hyväksi ja toimivaksi vai olisiko siinä parantamisen varaa, onko asiakas saanut ystäviä ryhmän sisällä, asiakkaan kehittämisideoita yhteishengen parantamiseksi, kokeeko asiakas antamansa panoksen ryhmässä tärkeäksi ja saako hän äänensä kuuluville, miten asiakas ajattelee ryhmän toimivuuden muuttuvan, mikäli ryhmäkoko olisi suurempi tai pienempi, sekä miten asiakas näkee ja kokee oman itsensä vaikuttavan ryhmän yhteishenkeen.