Osaaminen jakoon – pedagoginen mentorointi työyhteisön voimavarana
Koukkari, Marja; Junkkari, Maarit (2018)
Koukkari, Marja
Junkkari, Maarit
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076797
Tiivistelmä
Ammatillisen opettajan työ on vahvasti sidoksissa tutkinto-ohjelman substanssiosaamiseen ja työelämän tuntemiseen. Kokemuksella on aina väliä: kokemusta arvostetaan ja kokemus näkyy asiantuntijuutena. Tulevaisuuden haasteet ja nopeat yhteiskunnalliset muutokset asettavat myös kokeneet opettajat uuden osaamisen hankkimisen äärelle. Koulutuspoliittisissa linjauksissa nostetaan vahvasti esille käsite osaaminen ja sen varmistaminen opiskelijan opintojen aikana. Ammatillista opettajaa voidaankin perustellusti kutsua osaamisen opettajaksi, joka luotsaa opiskelijan opintopolkua henkilökohtaisten tavoitteiden suunnassa. Pedagogisena mahdollisuutena osaamisen opettamisessa on opettajan oivallus yhteistyön välttämättömyydestä, koska osaaminen syntyy useiden asioiden ja ilmiöiden yhdistelmänä. On järkevää ja kauaskantoista suunnitella ja toteuttaa opetusta yhdessä osaamistavoitteiden mukaisesti. Oulun ammattikorkeakoulussa on tunnistettu osaavan työyhteisön menestystekijät. Pedagogisessa strategiassa 2017-2020 linjataan eräänä osallisuutta lisäävänä pedagogisena ratkaisuna opettajien keskinäinen tiimiopettajuus. Pedagogisena viitekehyksenä on osaamisperusteisuus, joka kulkee punaisena lankana läpi tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmarakenteen, opettajan työn ja opiskelijan kohtaamisen.
Ammatillinen opettajakorkeakoulu on mukana toteuttamassa pedagogisen strategian mukaisia tavoitteita tarjoamalla kampuksille pedagogista mentorointia opettajien osaamisen kehittämiseen ja yhteisöllisyyden lisäämiseen.
Ammatillinen opettajakorkeakoulu on mukana toteuttamassa pedagogisen strategian mukaisia tavoitteita tarjoamalla kampuksille pedagogista mentorointia opettajien osaamisen kehittämiseen ja yhteisöllisyyden lisäämiseen.