C-295M-kuljetuskoneen huoltojärjestelyiden uudelleen organisointi : huoltotehtävät
Valkeejärvi, Aki (2018)
Valkeejärvi, Aki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076790
Tiivistelmä
C-295M-kuljetuskoneen huoltojärjestelyiden uudelleen organisointi -projektin tavoitteena on saada lyhennettyä Puolustusvoimien CASA C-295M -kuljetuslentokoneen määräaikaishuoltojen aiheuttamaa seisokkiaikaa. Voimassa olevilla ohjeistuksilla pisimmät määräaikaishuollot aiheuttavat useiden kuukausien seisokkeja koneiden käyttöön. Tämä opinnäytetyö on yksi osa koko projektia, ja tämän työn tavoitteena oli selvittää määräaikaishuolloista mahdollisesti irti otettavat huoltotehtävät, jotka voidaan ajoittaa uudelleen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää irti otettaville huoltotehtäville materiaali-, aika- sekä työvoimaresurssien tarve sekä luoda lopputuotteena tietokanta, jonka tukemana huoltotehtävien suunnittelu operointiviikkojen sekaan olisi helpompaa.
C-295M-lentokoneen määräaikaishuoltovälit ovat kahdeksan kuukautta tai 300 lentotuntia. Ilmavoimissa C-295M-koneiden määräaikaishuoltojen jaksot erääntyvät usein kalenteriajan mukaan eli kahdeksan kuukauden välein eikä lentotuntien perusteella. Tähän mennessä kahdeksan kuukauden välein tehtävien määräaikaishuoltojen väliset lentotunnit ovat jääneet huomattavasti alle 300:n lentotunnin. Kahdeksan kuukauden välein tehtävässä määräaikaishuollossa on tähän mennessä tehty myös lentotuntiperusteiset huoltotehtävät, vaikka näillä olisi lentotunteja vielä jäljellä. Tutkimuksen perusteella lentotuntiperusteisesti tehtäviä huoltotehtäviä voidaan tarvittaessa irrottaa määräaikaishuollosta ja ajoittaa uudelleen.
Lentotuntiperusteisten huoltotehtävien uudelleen ajoittaminen ja käyttöparametreihin eli lentotunteihin sekä laskeutumisten lukumäärään perustuvan huoltovälin aktiivisempi hyödyntäminen mahdollistaa pitkäkestoisen määräaikaishuollon jakamisen useaksi pienemmäksi huolloksi. Tällöin saadaan vähennettyä koneen ylihuoltamista, lyhennettyä määräaikaishuoltoa ajallisesti sekä saadaan joustavuutta huoltojen aikatauluttamiseen koneiden käytön optimoimiseksi. Löydettyjen tietojen perustella muodostettiin tietokanta, jota voidaan käyttää apuna huoltojen suunnittelussa.
C-295M-lentokoneen määräaikaishuoltovälit ovat kahdeksan kuukautta tai 300 lentotuntia. Ilmavoimissa C-295M-koneiden määräaikaishuoltojen jaksot erääntyvät usein kalenteriajan mukaan eli kahdeksan kuukauden välein eikä lentotuntien perusteella. Tähän mennessä kahdeksan kuukauden välein tehtävien määräaikaishuoltojen väliset lentotunnit ovat jääneet huomattavasti alle 300:n lentotunnin. Kahdeksan kuukauden välein tehtävässä määräaikaishuollossa on tähän mennessä tehty myös lentotuntiperusteiset huoltotehtävät, vaikka näillä olisi lentotunteja vielä jäljellä. Tutkimuksen perusteella lentotuntiperusteisesti tehtäviä huoltotehtäviä voidaan tarvittaessa irrottaa määräaikaishuollosta ja ajoittaa uudelleen.
Lentotuntiperusteisten huoltotehtävien uudelleen ajoittaminen ja käyttöparametreihin eli lentotunteihin sekä laskeutumisten lukumäärään perustuvan huoltovälin aktiivisempi hyödyntäminen mahdollistaa pitkäkestoisen määräaikaishuollon jakamisen useaksi pienemmäksi huolloksi. Tällöin saadaan vähennettyä koneen ylihuoltamista, lyhennettyä määräaikaishuoltoa ajallisesti sekä saadaan joustavuutta huoltojen aikatauluttamiseen koneiden käytön optimoimiseksi. Löydettyjen tietojen perustella muodostettiin tietokanta, jota voidaan käyttää apuna huoltojen suunnittelussa.