Lastauksen ja kuljetuksen optimointi Siilinjärven kaivoksella digitaalisia tuotannonohjausjärjestelmiä hyödyntäen
Kokkarinen, Aatu (2018)
Kokkarinen, Aatu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076765
Tiivistelmä
Yara Suomi Oy:n Siilinjärven kaivoksella on käytössä informaatioteknologiajätti Hexagonin toimittama Jigsaw-kaivoksenohjausjärjestelmä (Jigsaw Fleet Management System), joka mahdollistaa kaluston keskitetyn reaaliaikaisen tarkkailun, hallinnan ja ohjauksen. Ajojärjestelijällä on Jigsaw-järjestelmän käyttäjänä suuri mahdollisuus tehostaa tuotantoa, jos tätä järjestelmää käytetään oikein. Jigsaw-järjestelmässä on sisäänrakennettuna ominaisuutena kehittyneet tuotannon optimointialgoritmit, joita ei kuitenkaan Siilinjärvellä ole otettu käyttöön, vaan tuotantoa ohjataan yhä perinteisenä käsiohjauksena.
Työn tilaaja oli maarakennusyhtiö E. Hartikainen Oy, joka vastaa louheen lastauksesta ja kuljetuksesta Siilinjärvellä. Työ toteutettiin tutkimustyönä, jonka pohjalta koostettiin raportti ja lyhyt kirjallinen ohje Siilinjärven toimipisteen ajojärjestelijöiden käyttöön.
Tavoitteena työllä oli selventää Jigsaw-järjestelmän optimointialgoritmien käyttöä estävät haasteet Siilinjärvellä ja selvittää haluttu optimointijärjestelmän käytön taso, jolla päästäisiin parhaisiin tuloksiin juuri tällä työmaalla. Käytännössä tämän olisi tullut johtaa lähes välittömään tuotantomäärän nousuun käytettäessä samoja resurssimääriä. Optimoinnin käyttöönoton vaikutukset mitattiin Jigsaw-järjestelmästä kerättävistä raporteista, josta saadut tulokset kerättiin yhteen ja analysoitiin. Lopputuloksena pyritttiin saamaan mahdollisimman selkeä yhteenveto optimoinnin käytön hyödyistä ja haitoista, jonka pohjalta päätettiin parhaasta toimintatavasta tulevaisuudessa. Optimoinnin käytön helpottamiseksi laadittiin ohje ajojärjestelijöiden käyttöön, millä pyrittiin tasaamaan mahdollisia eroja lukuisten eri käyttäjien välillä.
Kolmen kuukauden mittaisen optimointikoeajon jälkeen voitiin havaita lastauskoneiden ja maansiirtoautojen hukka-aikojen laskua. Lastauskoneiden keskimääräinen odotusaika laski koeaikana 4,86 prosenttiyksikköä sitä edeltävään tasoon verrattuna, ja maansiirtoautojen jonotusaika laski vastaavasti 0,81 prosenttiyksikköä. Molemmissa hukka-aikaprosenteissa päästiin alle kuluvan vuoden keskiarvon. Koeajo ajoittui olosuhteiltaan verrattain haastavaan aikaan, joten kaikkia muutoksia tuotannon tunnusluvuissa ei voida lukea suoraan optimoinnin käytön syyksi. Merkittävin osa tunnusluvuista kuitenkin koki positiivista muutosta, joten optimoinnin käyttöä tullaan jatkamaan toimipisteellä myös tulevaisuudessa.
Työn tilaaja oli maarakennusyhtiö E. Hartikainen Oy, joka vastaa louheen lastauksesta ja kuljetuksesta Siilinjärvellä. Työ toteutettiin tutkimustyönä, jonka pohjalta koostettiin raportti ja lyhyt kirjallinen ohje Siilinjärven toimipisteen ajojärjestelijöiden käyttöön.
Tavoitteena työllä oli selventää Jigsaw-järjestelmän optimointialgoritmien käyttöä estävät haasteet Siilinjärvellä ja selvittää haluttu optimointijärjestelmän käytön taso, jolla päästäisiin parhaisiin tuloksiin juuri tällä työmaalla. Käytännössä tämän olisi tullut johtaa lähes välittömään tuotantomäärän nousuun käytettäessä samoja resurssimääriä. Optimoinnin käyttöönoton vaikutukset mitattiin Jigsaw-järjestelmästä kerättävistä raporteista, josta saadut tulokset kerättiin yhteen ja analysoitiin. Lopputuloksena pyritttiin saamaan mahdollisimman selkeä yhteenveto optimoinnin käytön hyödyistä ja haitoista, jonka pohjalta päätettiin parhaasta toimintatavasta tulevaisuudessa. Optimoinnin käytön helpottamiseksi laadittiin ohje ajojärjestelijöiden käyttöön, millä pyrittiin tasaamaan mahdollisia eroja lukuisten eri käyttäjien välillä.
Kolmen kuukauden mittaisen optimointikoeajon jälkeen voitiin havaita lastauskoneiden ja maansiirtoautojen hukka-aikojen laskua. Lastauskoneiden keskimääräinen odotusaika laski koeaikana 4,86 prosenttiyksikköä sitä edeltävään tasoon verrattuna, ja maansiirtoautojen jonotusaika laski vastaavasti 0,81 prosenttiyksikköä. Molemmissa hukka-aikaprosenteissa päästiin alle kuluvan vuoden keskiarvon. Koeajo ajoittui olosuhteiltaan verrattain haastavaan aikaan, joten kaikkia muutoksia tuotannon tunnusluvuissa ei voida lukea suoraan optimoinnin käytön syyksi. Merkittävin osa tunnusluvuista kuitenkin koki positiivista muutosta, joten optimoinnin käyttöä tullaan jatkamaan toimipisteellä myös tulevaisuudessa.