Startupin aikaisten omaksujien saavuttaminen : Markkinoinnin keinot
Luna, Mario (2018)
Luna, Mario
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076759
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tähtää innovatiivisten metodien osoittamiseen, joilla löytää ensimmäinen asiakaskunta uudelle startupille tai yritykselle. Opinnäytetyö perustuu käytännön työhön, jonka kirjoittaja teki markkinointipäällikön roolissa uudelle startupille nimeltä Foodhunt. Startupin tuote on virtuaalinen alusta kasviperäisten ruokatuotteiden ostamiseen ja verkostoitumiseen toisten käyttäjien kanssa. Tähän pohjaten kaikki metodit kulkevat varsinaisen työn tahdissa eivätkä pysy ainoastaan teoriassa.
Monet yrittäjät ja tapahtumatuottajat epäonnistuvat saavuttamaan ensimmäisen kriittisen asiakasryhmän, koska he eivät tunnusta markkinoinnin tärkeyttä ja sen mahdollisuutta tarjota lisäarvoa asiakkaille. Johtuen markkinointitutkimuksen puutteesta, yrittäjät saattavat jopa ajatella, että heidän tulisi markkinoida kaikille ja samalla tavalla, hukaten aikaa ja resursseja. On tärkeää tiedostaa, että julkistaessa uudenlaista tuotetta ensimmäinen asiakasryhmä muodostuu ensin innovaattoreista ja sitten aikaisista omaksujista, joita pidetään ainoana väylänä kohti suurempia markkinoita. Heidän lähestyminen edellyttää yritykseltä samanaikaisesti kiinteää brändiä ja räätälöityä viestiä.
Tämä opinnäytetyö kattaa aihepiirejä kuten Foodhunt -startupin kuvauksen, tuotteen tarpeen esittelyn, alustavan suunnitelman ensimmäisten asiakkaiden saavuttamiseksi, eri teoreettisia lähestymistapoja markkinointiin, käytännöllisiä tutkimuksia, ja lopuksi kokeiluja kuten tutkimuksiin perustuvaa segmentointia, sähköpostikampanjoja ja vaikuttajakartan. Opinnäytetyön pääkirjallisuus keskittyy innovaatioiden elinkaareen asiakasryhmissä, brändäämiseen ja verkkovaikuttamiseen.
Työn ensisijaiset tulokset painottavat tärkeyttä ymmärtää kohdemarkkinat perusteellisesti ennen toimia, mahdollisuudesta toteuttaa markkinointia samaan aikaan tehokkaasti ja edullisesti sekä siitä tosiasiasta että markkinointitutkimus voi itsessään olla yksi voimakkaimmista markkinoinnin muodoista. Opinnäytetyön loppupäätelmät ovat, että tehokasta markkinointia voi tehdä ainoastaan kokeilemalla, sillä ei ole olemassa sääntöjä jotka toimisivat varmasti joka kerta.
Monet yrittäjät ja tapahtumatuottajat epäonnistuvat saavuttamaan ensimmäisen kriittisen asiakasryhmän, koska he eivät tunnusta markkinoinnin tärkeyttä ja sen mahdollisuutta tarjota lisäarvoa asiakkaille. Johtuen markkinointitutkimuksen puutteesta, yrittäjät saattavat jopa ajatella, että heidän tulisi markkinoida kaikille ja samalla tavalla, hukaten aikaa ja resursseja. On tärkeää tiedostaa, että julkistaessa uudenlaista tuotetta ensimmäinen asiakasryhmä muodostuu ensin innovaattoreista ja sitten aikaisista omaksujista, joita pidetään ainoana väylänä kohti suurempia markkinoita. Heidän lähestyminen edellyttää yritykseltä samanaikaisesti kiinteää brändiä ja räätälöityä viestiä.
Tämä opinnäytetyö kattaa aihepiirejä kuten Foodhunt -startupin kuvauksen, tuotteen tarpeen esittelyn, alustavan suunnitelman ensimmäisten asiakkaiden saavuttamiseksi, eri teoreettisia lähestymistapoja markkinointiin, käytännöllisiä tutkimuksia, ja lopuksi kokeiluja kuten tutkimuksiin perustuvaa segmentointia, sähköpostikampanjoja ja vaikuttajakartan. Opinnäytetyön pääkirjallisuus keskittyy innovaatioiden elinkaareen asiakasryhmissä, brändäämiseen ja verkkovaikuttamiseen.
Työn ensisijaiset tulokset painottavat tärkeyttä ymmärtää kohdemarkkinat perusteellisesti ennen toimia, mahdollisuudesta toteuttaa markkinointia samaan aikaan tehokkaasti ja edullisesti sekä siitä tosiasiasta että markkinointitutkimus voi itsessään olla yksi voimakkaimmista markkinoinnin muodoista. Opinnäytetyön loppupäätelmät ovat, että tehokasta markkinointia voi tehdä ainoastaan kokeilemalla, sillä ei ole olemassa sääntöjä jotka toimisivat varmasti joka kerta.