Täyskorjausten kehittäminen HKL:n Vallilan raitiovaunukorjaamolla
Keränen, Juha (2018)
Keränen, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076725
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhdessä HKL Kunnossapidon kanssa marraskuusta 2017 toukokuuhun 2018.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan täyskorjattavien nivelraitiovaunujen täyskorjausprosessia ja prosessien tämänhetkisiä ongelmakohtia ja esitetään niihin ratkaisuja. Ymmärtämällä täyskorjauksen vaiheet ja niiden mahdolliset kehitysmahdollisuudet voidaan täyskorjauksia kehittää tehtäväksi ilman suurempaa joutokäyntiä. Tarkoituksena on tuoda tehokkuutta täyskorjauksiin ja tätä kautta parantaa itse prosessia.
Täyskorjausprosessi esitellään osastoittain, käyden aina osaston kokonaisuus läpi. Täyskorjausprosessissa tutkittiin raitiovaunun purkamista, vaihto-osien korjaamista ja täyskorjatun raitiovaunun kokoamista.
Tietoja on hankittu tätä työtä varten haastattelemalla HKL Kunnossapidon henkilöstöä, erityisesti osastojen mestareita ja työntekijöitä, sekä toteuttamalla haastattelu teliosaston työntekijöille.
Matalalattiaisten Nivelraitiovaunujen täyskorjaushuoltojen avainongelma on tämän työn valossa se, että täyskorjaukset ajoittuvat kausittaisesti. Toisena ongelmana näkyy vanhentunut kiinteistö, jota ei ole suunniteltu nykyisten raitiovaunujen massoille.
Nivelraitiovaunujen täyskorjaukset jatkuvat Vallilan varikolla ja täyskorjauksia kehitetään jatkuvasti sujuvampaan suuntaan. Tämä työ on osa kehittyvää kokonaisuutta.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan täyskorjattavien nivelraitiovaunujen täyskorjausprosessia ja prosessien tämänhetkisiä ongelmakohtia ja esitetään niihin ratkaisuja. Ymmärtämällä täyskorjauksen vaiheet ja niiden mahdolliset kehitysmahdollisuudet voidaan täyskorjauksia kehittää tehtäväksi ilman suurempaa joutokäyntiä. Tarkoituksena on tuoda tehokkuutta täyskorjauksiin ja tätä kautta parantaa itse prosessia.
Täyskorjausprosessi esitellään osastoittain, käyden aina osaston kokonaisuus läpi. Täyskorjausprosessissa tutkittiin raitiovaunun purkamista, vaihto-osien korjaamista ja täyskorjatun raitiovaunun kokoamista.
Tietoja on hankittu tätä työtä varten haastattelemalla HKL Kunnossapidon henkilöstöä, erityisesti osastojen mestareita ja työntekijöitä, sekä toteuttamalla haastattelu teliosaston työntekijöille.
Matalalattiaisten Nivelraitiovaunujen täyskorjaushuoltojen avainongelma on tämän työn valossa se, että täyskorjaukset ajoittuvat kausittaisesti. Toisena ongelmana näkyy vanhentunut kiinteistö, jota ei ole suunniteltu nykyisten raitiovaunujen massoille.
Nivelraitiovaunujen täyskorjaukset jatkuvat Vallilan varikolla ja täyskorjauksia kehitetään jatkuvasti sujuvampaan suuntaan. Tämä työ on osa kehittyvää kokonaisuutta.