Ryhmäytymisen tukeminen psykomotorisin keinoin : Lehtinen tuleville valmentajille
Virtanen, Laura (2018)
Virtanen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076719
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön tavoitteena ja kehittämistehtävänä oli kokeilla psykomotorisia harjoitteita ryhmäytymisen tukena ringettejoukkueessa. Tavoitteena oli myös luoda lehtinen uusille valmentajille, jotta he voivat käyttää psykomotorisia harjoitteita uuden joukkueen ryhmäyttämisessä. Yhteistyökumppanina toimi Espoon Kiekkoseura ry.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin juuri perustetun ringettejoukkueen harjoituksissa alkulämmittelynä ennen varsinaisia jääharjoituksia. Toimintatuokioihin osallistui 12 hengen ryhmä 6-7-vuotiaita lapsia. Toimintakertoja oli yhteensä kolme ja ne kestivät 25 minuuttia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ryhmäytymisestä, psykomotoriikasta sekä lapsen vertaissuhteista. Tämä teoreettinen viitekehys toimi myös kaikkien toimintakertojen lähtökohtana.
Tässä opinnäytetyössä on pyritty arvioimaan toiminnan vaikuttavuutta ohjaajan osallistuvalla havainnoinnilla. Havaintojen perusteella on johtopäätöksiä tehty psykomotoristen harjoitteiden vaikuttavuudesta, ryhmäytymisestä sekä lasten vertaissuhteiden kehittymisestä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä voitiin esittää, että erilaiset psykomotoriset harjoitukset sopivat käytettäväksi ryhmäytymisen tukemisessa ja että ne sopivat lasten kehitystasoon sekä liikuntaharrastuksessa käytettäväksi. Toiminta tuki ryhmäytymistä, sillä lasten vertaissuhteet vahvistuivat sosiaalisten suhteiden ja vuorovaikutuksen lisääntymisen kautta.
Opas toteutettiin toimintakertojen ja teoreettisen viitekehyksen avulla.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin juuri perustetun ringettejoukkueen harjoituksissa alkulämmittelynä ennen varsinaisia jääharjoituksia. Toimintatuokioihin osallistui 12 hengen ryhmä 6-7-vuotiaita lapsia. Toimintakertoja oli yhteensä kolme ja ne kestivät 25 minuuttia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ryhmäytymisestä, psykomotoriikasta sekä lapsen vertaissuhteista. Tämä teoreettinen viitekehys toimi myös kaikkien toimintakertojen lähtökohtana.
Tässä opinnäytetyössä on pyritty arvioimaan toiminnan vaikuttavuutta ohjaajan osallistuvalla havainnoinnilla. Havaintojen perusteella on johtopäätöksiä tehty psykomotoristen harjoitteiden vaikuttavuudesta, ryhmäytymisestä sekä lasten vertaissuhteiden kehittymisestä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä voitiin esittää, että erilaiset psykomotoriset harjoitukset sopivat käytettäväksi ryhmäytymisen tukemisessa ja että ne sopivat lasten kehitystasoon sekä liikuntaharrastuksessa käytettäväksi. Toiminta tuki ryhmäytymistä, sillä lasten vertaissuhteet vahvistuivat sosiaalisten suhteiden ja vuorovaikutuksen lisääntymisen kautta.
Opas toteutettiin toimintakertojen ja teoreettisen viitekehyksen avulla.