Vierumäen yläkoululeiritys ja elämäntaito-osuuden kehittäminen
Inkeroinen, Veera (2018)
Inkeroinen, Veera
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066705
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää Vierumäen yläkoululeirityksen elämän-taito-osuutta. Vierumäen yläkoululeiritys on osa valtakunnallista Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa, jonka tavoitteena on huipulle pyrkivien urheilijoiden valmennuksen tukeminen ja tehostaminen sekä opiskelun tukeminen. Elämäntaito-osuuden keskeisiä tavoit-teita on kokonaisvaltaisen ja tasapainoisen urheilijan elämäntavan omaksuminen, sisäisen motivaation ruokkiminen ja hyödyntäminen sekä elämänhallinnan ja kehittävän asenteen ra-kentuminen ja vastuu omasta kehityksestä.
Projekti toteutettiin niin sanottuna toimintatutkimuksena, jolle on ominaista eri tutkimuskeino-jen käyttö. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselyiden avulla, mitä yläkoululeirityksen nuoret urheilijat kokivat oppineensa elämäntaitotunneilla, mitä hyötyä tunneista on ollut ja miten ne ovat tukeneet nuorten omia tavoitteita. Tulosten pohjalta tarkoituksena oli luoda kehittämisehdotuksia elämäntaito-osuuden toteutukseen ja sisältöön tulevia leirejä ja seuraa-vaa toimintakautta ajatellen. Tuloksia täydennettiin ja tuettiin havainnoinnin avulla. Kehitys-työhön otettiin mukaan myös elämäntaitotuntien suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvat liikunnanohjaajaopiskelijat.
Tulosten perusteella nuoret olivat oppineet eniten urheilulliseen elämäntapaan liittyviä aiheita. Psyykkisiä taitoja ja itsensä kehittämistä nuoret kokivat oppineensa vähemmän. Eroja löytyi sukupuolten väliltä. Tytöt kokivat elämäntaitotunnit hyödyllisemmiksi kuin pojat. Nuorten omia tavoitteita tukivat hyvä valmennus sekä viihtyvyys harjoitusryhmissä.
Tulosten perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä, mitä elämäntaitotunneilla tulisi kehittää. Tärkeintä olisi lisätä tuntien toiminallisuutta ja korostaa urheilijoiden henkilökohtaista itsensä kehittämistä ja reflektointia leirien välillä. Lisäksi muiden osallisten yhteistyötä tulisi kehittää ja vuorovaikutusta eri ryhmien välillä tehostaa.
Projekti toteutettiin niin sanottuna toimintatutkimuksena, jolle on ominaista eri tutkimuskeino-jen käyttö. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselyiden avulla, mitä yläkoululeirityksen nuoret urheilijat kokivat oppineensa elämäntaitotunneilla, mitä hyötyä tunneista on ollut ja miten ne ovat tukeneet nuorten omia tavoitteita. Tulosten pohjalta tarkoituksena oli luoda kehittämisehdotuksia elämäntaito-osuuden toteutukseen ja sisältöön tulevia leirejä ja seuraa-vaa toimintakautta ajatellen. Tuloksia täydennettiin ja tuettiin havainnoinnin avulla. Kehitys-työhön otettiin mukaan myös elämäntaitotuntien suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvat liikunnanohjaajaopiskelijat.
Tulosten perusteella nuoret olivat oppineet eniten urheilulliseen elämäntapaan liittyviä aiheita. Psyykkisiä taitoja ja itsensä kehittämistä nuoret kokivat oppineensa vähemmän. Eroja löytyi sukupuolten väliltä. Tytöt kokivat elämäntaitotunnit hyödyllisemmiksi kuin pojat. Nuorten omia tavoitteita tukivat hyvä valmennus sekä viihtyvyys harjoitusryhmissä.
Tulosten perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä, mitä elämäntaitotunneilla tulisi kehittää. Tärkeintä olisi lisätä tuntien toiminallisuutta ja korostaa urheilijoiden henkilökohtaista itsensä kehittämistä ja reflektointia leirien välillä. Lisäksi muiden osallisten yhteistyötä tulisi kehittää ja vuorovaikutusta eri ryhmien välillä tehostaa.