Päiväkotien lapset janoavat musiikkia : Koulutuksella musiikin taika päiväkodin arkeen
Kruus, Minna (2018)
Kruus, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066672
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkastelee musiikin merkitystä päiväkodin toiminnoissa, päiväkodin opetuksen osana, työntekijöiden ja päiväkodin lasten ilona ja voimavarana. Koulutin päiväkodin työntekijöitä musiikin käyttöön syksyllä 2017 Jokiuoman päiväkodissa Vantaalla. Tavoitteenani oli houkutella improvisaation keinoin koulutuksiin osallistujien uskallus musiikkiin esiin, jotta musiikkia käytettäisiin entistä enemmän ja rohkeammin päiväkodin arjessa paitsi musiikkihetkinä myös perushoitotilanteissa.
Opinnäytetyössäni perustelen koulutuksen tarvetta, esittelen sen sisältöjä sekä arvioin koulutuksen onnistumista. Tarkastelun aineiston keräsin videoimalla pitämäni koulutukset, kirjaamalla koulutusten suunnitelmat ja toteutuksen muistiinpanot sekä haastattelemalla osallistujia koulutusten jälkeen. Lisäksi pyrin käyttämään kattavaa lähdekirjallisuutta.
Päiväkodin työntekijät kokivat koulutukset voimaannuttavina ja jopa terapeuttisina. Musiikin taika löysi perille, sillä usea koulutuksiin osallistunut kertoi löytäneensä musiikin riemun myös omaan elämäänsä. Muutama päiväkotiryhmä ryhtyi pitämään koulutusten aikana yhteisiä musiikkihetkiä. Eräässä päiväkotiryhmässä musiikki ilmenee rytmittelynä ja impro-visointina enemmän kuin ennen koulutusta.
Tutkimukseni osoittaa, että säännöllinen koulutus sekä turvallisessa ilmapiirissä päiväkodin työntekijöitä rohkaiseva improvisaatioon kannustaminen antavat päiväkodin henkilöstölle mahdollisuuden ja välineitä musiikkihetkiin ja arjen hoitotilanteisiin ja luovat monipuolisemman musiikillisen ympäristön päiväkodissa oleville lapsille. Tämä mahdollistaa lasten sukeltamisen musiikillisten seikkailuiden pariin.
Opinnäytetyössäni perustelen koulutuksen tarvetta, esittelen sen sisältöjä sekä arvioin koulutuksen onnistumista. Tarkastelun aineiston keräsin videoimalla pitämäni koulutukset, kirjaamalla koulutusten suunnitelmat ja toteutuksen muistiinpanot sekä haastattelemalla osallistujia koulutusten jälkeen. Lisäksi pyrin käyttämään kattavaa lähdekirjallisuutta.
Päiväkodin työntekijät kokivat koulutukset voimaannuttavina ja jopa terapeuttisina. Musiikin taika löysi perille, sillä usea koulutuksiin osallistunut kertoi löytäneensä musiikin riemun myös omaan elämäänsä. Muutama päiväkotiryhmä ryhtyi pitämään koulutusten aikana yhteisiä musiikkihetkiä. Eräässä päiväkotiryhmässä musiikki ilmenee rytmittelynä ja impro-visointina enemmän kuin ennen koulutusta.
Tutkimukseni osoittaa, että säännöllinen koulutus sekä turvallisessa ilmapiirissä päiväkodin työntekijöitä rohkaiseva improvisaatioon kannustaminen antavat päiväkodin henkilöstölle mahdollisuuden ja välineitä musiikkihetkiin ja arjen hoitotilanteisiin ja luovat monipuolisemman musiikillisen ympäristön päiväkodissa oleville lapsille. Tämä mahdollistaa lasten sukeltamisen musiikillisten seikkailuiden pariin.