Ystävyyttä käsittelevä leiripäivä Luotsi-toiminnassa : nuorten itsetuntoa ja sosiaalista kompetenssia tukeva ryhmätoiminta
Wallenius, Eve; Vanhala, Mimma (2018)
Wallenius, Eve
Vanhala, Mimma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056644
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Luotsi-toiminnan kanssa. Opinnäytetyön kehittämistehtävä syntyi Luotsin tarpeesta selvittää, minkälaisin keinoin asiakasnuorten kykyä muodostaa ja ylläpitää ystävyyssuhteita voitaisiin tukea myös Luotsin ohjatun toiminnan ulkopuolella. Opinnäytetyön tavoitteena olikin tukea nuorten itsetunnon vahvistumista sekä auttaa heitä löytämään omia vahvuuksiaan, ja tätä kautta kehittää heidän sosiaalista kompetenssiaan. Toiminnallinen osuus toteutettiin Luotsin jo olemassa olevassa ryhmässä, jonka tavoitteet vastasivat opinnäytetyön tavoitteita ja jonka osallistujien koettiin hyötyvän toiminnasta.
Opinnäytetyön aihetta on tarkasteltu itsetunnon, sosiaalisen kompetenssin ja vahvuuksien näkökulmasta. Lisäksi työn teoreettisessa osuudessa käsitellään nuoruutta elämänvaiheena, ystävyyssuhteiden merkitystä nuoruudessa sekä nuorten yksinäisyyttä. Toiminnassa käytettiin luovia menetelmiä, joilla tarjottiin nuorille tapa lähestyä käsiteltäviä aiheita kevyemmin ja monipuolisemmin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin maaliskuussa 2018 Luotsin viikonloppuleirillä. Opinnäytetyöhön liittyvän leiripäivän toiminta koostui kolmesta ystävyyden teemaa käsittelevästä toimintakokonaisuudesta. Leirin aikana pohdittiin erilaisten luovien harjoitteiden ja niihin liittyvien keskustelujen avulla sitä, millaisia ominaisuuksia hyvällä ystävällä on, miten ja millaisissa tilanteissa uusiin ihmisiin on mahdollista tutustua, sekä millaisia vahvuuksia ja hyviä ominaisuuksia itsellä ja muilla ryhmän jäsenillä on.
Toiminnasta oli saadun palautteen mukaan hyötyä sekä ryhmään kuuluville nuorille että heidän ohjaajilleen. Nuoret pääsivät toiminnan kautta pohtimaan omia ystävyyssuhteitaan ja vahvuuksiaan sekä keskustelemaan niistä. Järjestetty toiminta myös tarjosi hyvän pohjan, jonka avulla ystävyyden, itsetunnon ja vahvuuksien teemoja voidaan nuorten kanssa tulevaisuudessa käsitellä syvällisemmin. Luovat menetelmät koettiin toimivaksi työmuodoksi, mutta jatkuvuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin kannalta yksittäiset toimintakerrat pidemmällä aikavälillä olisivat olleet todennäköisesti kannattavampia.
Opinnäytetyön aihetta on tarkasteltu itsetunnon, sosiaalisen kompetenssin ja vahvuuksien näkökulmasta. Lisäksi työn teoreettisessa osuudessa käsitellään nuoruutta elämänvaiheena, ystävyyssuhteiden merkitystä nuoruudessa sekä nuorten yksinäisyyttä. Toiminnassa käytettiin luovia menetelmiä, joilla tarjottiin nuorille tapa lähestyä käsiteltäviä aiheita kevyemmin ja monipuolisemmin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin maaliskuussa 2018 Luotsin viikonloppuleirillä. Opinnäytetyöhön liittyvän leiripäivän toiminta koostui kolmesta ystävyyden teemaa käsittelevästä toimintakokonaisuudesta. Leirin aikana pohdittiin erilaisten luovien harjoitteiden ja niihin liittyvien keskustelujen avulla sitä, millaisia ominaisuuksia hyvällä ystävällä on, miten ja millaisissa tilanteissa uusiin ihmisiin on mahdollista tutustua, sekä millaisia vahvuuksia ja hyviä ominaisuuksia itsellä ja muilla ryhmän jäsenillä on.
Toiminnasta oli saadun palautteen mukaan hyötyä sekä ryhmään kuuluville nuorille että heidän ohjaajilleen. Nuoret pääsivät toiminnan kautta pohtimaan omia ystävyyssuhteitaan ja vahvuuksiaan sekä keskustelemaan niistä. Järjestetty toiminta myös tarjosi hyvän pohjan, jonka avulla ystävyyden, itsetunnon ja vahvuuksien teemoja voidaan nuorten kanssa tulevaisuudessa käsitellä syvällisemmin. Luovat menetelmät koettiin toimivaksi työmuodoksi, mutta jatkuvuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin kannalta yksittäiset toimintakerrat pidemmällä aikavälillä olisivat olleet todennäköisesti kannattavampia.