Toimitusketjun hallinnan kehittäminen Exel Composites Oyj:n Kivara Factoryssä
Pennanen, Sari (2018)
Pennanen, Sari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa prosessin sujuvuutta ja toimitusvarmuutta sekä mahdollistaa tuotannon kasvattaminen toimitusketjun hallintaa kehittämällä. Se kohdistui prosessiin, joka alkoi asiakkaan tilauksesta ja päättyi hankittujen materiaalien saapumiseen. Toimitusketjun hallinnan pääongelmat olivat raaka-aineiden loppuminen, ostojen tekemättä jääminen, ostovahvistusten viivästymisestä johtuva myyntilausten vahvistusten hidastuminen, alihankinnan hallinnan haasteellisuus, raaka-aineiden jääminen varastoon, visualisoinnin puuttuminen ja toiminnanohjausjärjestelmän riittämätön tuki tuote- ja toimitusketjun hallintaan. Tutkimusongelmaksi valikoitui Exelin toimitusketjussa työskentelevien henkilöiden kesken järjestettyjen kolmen työpajan ja niitä seuranneen analyysin perusteella tekemättä jäävät ostot.
Menetelminä käytettiin haastatteluja, työpajoja ja erilaisia lean-menetelmiä, muun muassa arvovirtakuvausta sekä 5 x miksi- ja A3-ongelmanratkaisumalleja. Haastatteluissa kartoitettiin sekä kohdeyrityksen että verrokkiyritysten toimitusketjun hallinnan tilannetta strategisella tasolla. Niiden perusteella voitiin päätellä, että toimitusketjun hallinnan pääosa, hankinta, oli melko kehittynyttä, ja aikapula rajoitti eniten sen edelleen kehittämistä. Kaikkiin pääongelmiin vastattiin osittain ja valittuun tutkimusongelmaan kattavasti erityisesti ”ostopyyntö / -ehdotus puuttuu” osasyyn osalta. Eniten toimintaan vaikuttava ratkaisu oli kaksilaatikkojärjestelmän käyttöönottosuunnitelma tiettyjen tuotteiden imuohjautuvaan varastointiin. Lisäksi kehittämistehtävässä kuvattiin hyvän johtamisen askelmerkit. Tulevaisuuden kehittämiskohteiksi löytyivät muun muassa ihannetilan arvovirtakuvauksen laadinta, kaupintavarastojen laajempi käyttö, kokonaiskustannusanalyysin hyödyntäminen esimerkiksi hyllytyspalveluista päätettäessä, toimittajien luokittelu sekä yhteistyön järjestelmällinen kehittäminen erityisesti strategisten toimittajien kanssa.
Menetelminä käytettiin haastatteluja, työpajoja ja erilaisia lean-menetelmiä, muun muassa arvovirtakuvausta sekä 5 x miksi- ja A3-ongelmanratkaisumalleja. Haastatteluissa kartoitettiin sekä kohdeyrityksen että verrokkiyritysten toimitusketjun hallinnan tilannetta strategisella tasolla. Niiden perusteella voitiin päätellä, että toimitusketjun hallinnan pääosa, hankinta, oli melko kehittynyttä, ja aikapula rajoitti eniten sen edelleen kehittämistä. Kaikkiin pääongelmiin vastattiin osittain ja valittuun tutkimusongelmaan kattavasti erityisesti ”ostopyyntö / -ehdotus puuttuu” osasyyn osalta. Eniten toimintaan vaikuttava ratkaisu oli kaksilaatikkojärjestelmän käyttöönottosuunnitelma tiettyjen tuotteiden imuohjautuvaan varastointiin. Lisäksi kehittämistehtävässä kuvattiin hyvän johtamisen askelmerkit. Tulevaisuuden kehittämiskohteiksi löytyivät muun muassa ihannetilan arvovirtakuvauksen laadinta, kaupintavarastojen laajempi käyttö, kokonaiskustannusanalyysin hyödyntäminen esimerkiksi hyllytyspalveluista päätettäessä, toimittajien luokittelu sekä yhteistyön järjestelmällinen kehittäminen erityisesti strategisten toimittajien kanssa.