Kotihoidon asiakkaan kuntoutus : Kuntoutussuunnitelmat käytäntöön - kuntouttavalla työotteella yhdessä eteenpäin
Vuorijärvi, Anne-Mari (2018)
Vuorijärvi, Anne-Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056604
Tiivistelmä
Tulevalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksella haetaan säästöjä ja uusia ratkaisuja järjestää yhdenvertaisia palveluita ikääntyneille. Ikääntyneen väestön määrä tulee tulevina vuosina vain kasvamaan ja kotia pidetään ensisijaisena paikkana asua ja elää. Tarvitaan kotihoidon palveluiden aktiivista kehittämistä. Ei riitä asiakkaiden hoitaminen vaan on oltava resursseja vastata myös kotihoidon asiakkaiden toimintakyvyn ylläpitämiseen ja tukemiseen. Kuntoutuksen osaamiseen tulee panostaa kotihoidossa.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka toteutettiin kotihoidossa. Kehittämistyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa toimintatutkimuksellisin piirtein. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää kotihoidon asiakkaiden kuntoutusta. Tarkoituksena oli jalkauttaa kotihoidon asiakkaiden kuntoutussuunnitelmat elämään heidän arjessaan ja lisätä kotihoidon henkilöstön kuntouttavaa työotetta. Aineistoa kerättiin kotihoidon henkilöstöltä SWOT-analyysilla (n=20) kartoittaen kuntoutuksen nykytilannetta. SWOT:n pohjalta kehittämistyötä jatkettiin kotihoidon henkilöstöstä moniammatillisesti valikoidun tiimin kanssa yhdessä ideoiden kahdessa erillisessä kehittämispalaverissa ryhmäkeskustelumenetelmällä (n=6 ja n=7). Kehittämisideat siirrettiin käytäntöön kokeiltaviksi ja kokemusten arviointiaineistoa kerättiin kotihoidon asiakkailta yksilöhaastatteluilla (n=3), kotihoidon henkilöstöltä ryhmähaastattelulla (n=15), ryhmäkeskustelulla (n=6) ja sähköpostihaastattelulla (n=1). Aineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia soveltaen, teemoittelemalla.
Tuloksista ilmeni, että kotihoidon asiakkaan kuntoutusta pidetään tärkeänä. Kuntoutuksen osaamiseen koettiin tarvittavan koulutusta ja sen toteuttamiseen enemmän aikaa. Kehittämistyön tuloksena otettiin käyttöön toimintamalli, jossa kuntoutussuunnitelmat jalkautettiin viikko-ohjelman avulla ja osastopalaverien yhteydessä alettiin pitää kuntouttavan työotteen-vartteja. Kuntoutuksen avulla kotihoidon asiakkaiden kotona pärjääminen mahdollistuu ja elämänlaatu kohenee.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka toteutettiin kotihoidossa. Kehittämistyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa toimintatutkimuksellisin piirtein. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää kotihoidon asiakkaiden kuntoutusta. Tarkoituksena oli jalkauttaa kotihoidon asiakkaiden kuntoutussuunnitelmat elämään heidän arjessaan ja lisätä kotihoidon henkilöstön kuntouttavaa työotetta. Aineistoa kerättiin kotihoidon henkilöstöltä SWOT-analyysilla (n=20) kartoittaen kuntoutuksen nykytilannetta. SWOT:n pohjalta kehittämistyötä jatkettiin kotihoidon henkilöstöstä moniammatillisesti valikoidun tiimin kanssa yhdessä ideoiden kahdessa erillisessä kehittämispalaverissa ryhmäkeskustelumenetelmällä (n=6 ja n=7). Kehittämisideat siirrettiin käytäntöön kokeiltaviksi ja kokemusten arviointiaineistoa kerättiin kotihoidon asiakkailta yksilöhaastatteluilla (n=3), kotihoidon henkilöstöltä ryhmähaastattelulla (n=15), ryhmäkeskustelulla (n=6) ja sähköpostihaastattelulla (n=1). Aineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia soveltaen, teemoittelemalla.
Tuloksista ilmeni, että kotihoidon asiakkaan kuntoutusta pidetään tärkeänä. Kuntoutuksen osaamiseen koettiin tarvittavan koulutusta ja sen toteuttamiseen enemmän aikaa. Kehittämistyön tuloksena otettiin käyttöön toimintamalli, jossa kuntoutussuunnitelmat jalkautettiin viikko-ohjelman avulla ja osastopalaverien yhteydessä alettiin pitää kuntouttavan työotteen-vartteja. Kuntoutuksen avulla kotihoidon asiakkaiden kotona pärjääminen mahdollistuu ja elämänlaatu kohenee.