Hotellin vastaanoton työharjoittelijan perehdyttämisen kehittäminen
Itkonen, Nea (2018)
Itkonen, Nea
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046577
Tiivistelmä
Perehdyttämisellä tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joita käyttäen henkilö tutustutetaan työhön, työ-paikkaan ja työyhteisöön. Onnistuneesta perehdytyksestä hyötyvät sekä yksilö että yritys. Hyvä pe-rehdytys antaa itsevarmuuden ja taidon toimia mahdollisimman itsenäisesti. Se luo myös myönteistä kuvaa organisaatiosta perehdyttäjänä asiakkaille ja työntekijöille itselleen. Tehokas ja onnistunut pe-rehdytys tekee tuloksellisia ja kustannustehokkaita työntekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan Scandic Kuopion vastaanoton pereh-dyttämisen tämän hetkistä tilaa ja sitä kautta selvittää perehdyttämisen mahdolliset ongelmat. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin ammattikorkeakoulusta tuleviin työharjoittelijoihin. Opinnäytetyön tuloksis-ta heille laadittiin perehdytysopas ja -suunnitelma.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen merkitystä, osa-alueita, hyötyjä, lainsäädäntöä ja pe-rehdyttämisprosessia. Tutkimusmenetelminä toimivat havainnointi ja teemahaastattelu, opinnäytetyö oli siis kvalitatiivinen tutkimus. Haastateltavia oli kokonaisuudessaan neljä: kaksi esimiestä ja kaksi vastaanoton työntekijää. Haastattelujen analysointiin käytettiin aiheiden jakamista teemoihin ja SWOT-analyysiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaanotossa perehdyttäminen painottuu käytännön oppiin, eikä sen tueksi ole kirjallista koottua perehdytysmateriaalia, joka vahvistaisi asioiden sisäistämistä. Keskeisin ongelma on perehdyttämisen järjestelmällisyyden puute, mikä vaikuttaa perehdyttämisen laatuun. Opinnäytetyössä tehtyjä materiaaleja voidaan käyttää yleisesti, mutta ne ovat suppeita tiedoiltaan, sillä ne ovat suunnattu työharjoittelijoille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan Scandic Kuopion vastaanoton pereh-dyttämisen tämän hetkistä tilaa ja sitä kautta selvittää perehdyttämisen mahdolliset ongelmat. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin ammattikorkeakoulusta tuleviin työharjoittelijoihin. Opinnäytetyön tuloksis-ta heille laadittiin perehdytysopas ja -suunnitelma.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen merkitystä, osa-alueita, hyötyjä, lainsäädäntöä ja pe-rehdyttämisprosessia. Tutkimusmenetelminä toimivat havainnointi ja teemahaastattelu, opinnäytetyö oli siis kvalitatiivinen tutkimus. Haastateltavia oli kokonaisuudessaan neljä: kaksi esimiestä ja kaksi vastaanoton työntekijää. Haastattelujen analysointiin käytettiin aiheiden jakamista teemoihin ja SWOT-analyysiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaanotossa perehdyttäminen painottuu käytännön oppiin, eikä sen tueksi ole kirjallista koottua perehdytysmateriaalia, joka vahvistaisi asioiden sisäistämistä. Keskeisin ongelma on perehdyttämisen järjestelmällisyyden puute, mikä vaikuttaa perehdyttämisen laatuun. Opinnäytetyössä tehtyjä materiaaleja voidaan käyttää yleisesti, mutta ne ovat suppeita tiedoiltaan, sillä ne ovat suunnattu työharjoittelijoille.